آموزشخواندنی ها

مهارت های زبانی کودکان

دایره واژگان کودک با گوش کردن وسیع می‌شود

کودکان برای ورود به مدرسه باید از مهارت‌های خاصی بهره‌مند باشند. بسیاری از کودکان که ضعف درسی دارند مهارت‌های زبانی کافی ندارند. پژوهشگران می‌گویند که این مهارت‌ها هم در خانه و هم در مدرسه باید به کودک آموزش داده شود.

هر چند ماه یک بار مطلبی درباره کم شدن مهارت کلامی و زبانی کودکانی که قصد دارند تازه به مدرسه بروند منتشر می‌شود. این مطالب از روزنامه‌ای شروع شد که ستونی را برای توجه به کمبود رابطه بین کودک و والدین به تصویر کشید و بیان کرد که این موضوع باعث ایجاد مهارت‌های ارتباطی ضعیف و فقدان «آمادگی برای ورود به مدرسه» خواهد شد.

در گزارشی که در کشور انگلیس منتشر شده برخی ادعا کرده‌اند که کودک باید از ۲ سالگی به مدرسه برود تا کسانی که افراد باسواد کمی در خانواده دارند و در شروع مدرسه با ضعف در خواندن و صحبت کردن مواجه‌اند بتوانند بهتر عمل کنند.

این در حالی است که ما می‌توانیم به فرزندان خود خواندن، مهارت‌های شفاهی زبان (مثل یادگیری لغات، ساخت جمله، درک ایده‌های انتزاعی) را که از ویژگی‌های اصلی انسان است به آنها یاد دهیم. از میان اینها مهارت یادگیری واژه‌ها یکی از مهارت‌های اصلی به شمار می‌رود. کودکان با فراگیری این مهارت‌ها که استیون پینکر (Stephen Pinker) آنها را غریزه زبانی خوانده رشد می‌کنند.child 2

شواهدی که اخیراً از تحقیق روی دوقلوها انجام شده نشان می‌دهد که مهارت‌های زبانی با ورود کودک به مرحله بلوغ وراثتی است و محیطی که کودک در سال‌های اولیه زندگی خود در آنجا بازی می‌کند نقش مهمی در این مهارت‌های زبانی دارد. اما این نگرانی مداوم وجود دارد که بعضی از کودکان در سراسر دنیا نمی‌توانند به مدرسه بروند یا از خدمات رایگان بهره‌مند شوند و به همین دلیل با آنها به اندازه کافی صحبت نمی‌شود. حال سؤال اینجاست که چطور بفهمیم مشکلی وجود دارد؟

برای پاسخ به این سؤال باید تمام جمعیت را بررسی کنیم و بر موارد بحرانی متمرکز شویم. در انگلیس مطالعه Millennium Cohort Study به پژوهشگران این اجازه را می‌دهد که بتوانند تمام موارد را بررسی کنند. نمودار زیر مهارت واژگانی هزاران کودک پنج ساله را در پنج گروه اجتماعی مختلف مقایسه می‌کند و مقیاس آن شاخص محرومیت چندگانه است.

نمودار بالا ۲ مساله را نشان می‌دهد: اول اینکه مهارت‌های واژگانی از یک گروه به گروه دیگر متفاوت است. کودکان در گروه‌های محروم‌تر توانسته‌اند نام تصاویر کمتری را بیان کنند و آنها را تشخیص دهند. دوم اینکه کودکان زیادی در هر گروه وجود دارند که در یادگیری واژگان مشکل دارند. متأسفانه بدون تکرار ارزیابی یکسان در مورد گروه‌های مختلف از کودکان در طول زمان نمی‌توان گفت که آیا این شیوه‌ها در طول چند دهه تغییر کرده است یا خیر.

در مطالعه دیگری که در آن ۱۸ هزار کودک متولد دهه ۱۹۷۰ را تا اوایل سی سالگی بررسی و پیگیری کردند دریافتند که کودکانی که در پنج سالگی دایره واژگان محدودی دارند، قدرت خواندن آنها در بزرگسالی ضعیف است و مشکلات روانی بیشتر و میزان اشتغال به کار کمتری دارند.

این بدین معنی نیست که هر کسی که دایره واژگان او در پنج سالگی محدود باشد با مشکل روبه‌رو خواهد شد، فقط این مسئله وجود دارد که احتمال بروز مشکل برای آنان بیشتر است. متغیرهای زیادی در این پژوهش وجود داشت که پیش‌بینی نتایج را دقیق‌تر کند و عوامل اجتماعی همیشه در این تحقیق دخیل بوده‌اند. علاوه بر این، داده‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تفاوت بین کودکان از طبقه اجتماعی بالا تا پایین با گذشت زمان بیشتر می‌گردد.

اگر بخواهیم زود به یک نتیجه‌گیری برسیم باید بگوییم که گفتار ضعیف در افراد کم سن و سال به والدین آنها برمی‌گردد که با این کودکان به اندازه کافی صحبت نکرده‌اند. این موضوع در کتاب هارت و ریسلی (Hart and Risley) در سال ۱۹۹۵ آمده که پس از مطالعه روی ۴۲ کودک به این نتیجه رسیده‌اند که والدین باید بیشتر با کودک صحبت کنند.

اما رویکرد بهتری نیز وجود دارد: باید از کودکان و والدین آنها از طریق آگاهی بخشی، مشاهده دقیق و پروراندن مهارت‌های اولیه زبانی (بیان و درک مطلب) از بدو تولد حمایت کرد. این امر به جای آموزش ساده باعث می‌شود محیط مناسبی برای یادگیری زبان ایجاد شود.child1

واضح است که کودکانی که نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند آسیب‌پذیرترند و خطراتی در ارتباط با بروز مهارت‌های زبانی نسبتاً ضعیف وجود دارد؛ اما از آنجا که اغلب کودکان توانایی بالقوه انجام آن را دارند می‌توان اقدامات بسیاری در جهت ارتقای مهارت‌های اولیه آنان انجام داد.

مسلماً انجام بیشتر در این زمینه کاری است که نهادهای دولتی باید آن را انجام دهند. مهارت‌های کلامی به خودی خود مهم‌اند؛ اما به خاطر ورود به مدرسه و اجتماع اهمیت ویژه‌ای نیز می‌یابند. کودکان به صورت پویا در خانه و مدرسه به یادگیری می‌پردازند و این بدین معناست که تشویق مهارت‌های گفتاری خردسالان و کودکان وظیفه همه ماست.

عضو کانال تگرام مهاجر تی وی شوید.
کانال یوتیوب تلویزیون مهاجر را دنبال نمایید.
کانال اینستاگرام آسانترین راه ارتباط

چطور بود؟ ستاره بدین.
[کل: 10 میانگین: 4.1]

ادمین مهاجر

تلویزیون مهاجر در سال ۱۳۹۸ در شهر ونکوور کانادا تاسیس شد. هدف اصلی تلویزیون مهاجر که یک رسانه مشتمل بر ۸ بخش مختلف است٬ انتقال اطلاعات صحیح به مهاجران فارسی زبان و علاقمندان مهاجرت٬ فارغ از هر جهت گیری مذهبی و سیاسی می باشد. در تلاشیم مهاجرت را توام با آگاهی و راه موفقیت را برای مهاجران هموار سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا