خواندنی هاداستانهای مهاجرتسایر کشورها

آغاز سال 2021 چینی

آشنایی با سال نو چینی

از مهم‌ترین تعطیلات سنتی مردم چینی در سراسر جهان سال نو چین است. گاهشمار چینی، گاهشماری ترکیبی شمسی-قمری است و حرکت خورشید، ماه و ستارگان، تعیین‌کننده روزها، ماه‌ها و سال‌ها هستند.

به گزارش تلویزیون مهاجر و به نقل از وبسایت ویکی پدیا هر سال، در بهمن ماه، سال چینی نو می‌شود و امسال 12 فوریه 2021 مصادف با سال نو چینی است . سال 2021 مطابق با تقویم زودیاک سال گاو می باشد .

chi

سال نو، با پدیدار شدن ماه در نخستین روز سال آغاز می‌شود و به همین علت گاه به آن سال نوی قمری نیز گفته می‌شود. جشن سال نو، عموماً پانزده روز به طول می‌انجامد و با جشن فانوس پایان می‌یابد. در بیشتر کشورهایی که چینی‌ها اکثریت را تشکیل می‌دهند یا اقلیت قدرتمندی هستند، سال نوی چینی جشن گرفته می‌شود؛ از آن جمله می‌توان به چین، هنگ کنگ، تایوان، برونئی، کره شمالی و کره جنوبی، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند اشاره کرد.

البته مردمان کشور چین به سراسر جهان مهاجرت کرده اند و از مهاجران اولیه کشور کانادا نیز محسوب می شوند و طبق آخرین آمار در سال 2016 حدود 5 درصد از جمعیت این کشور را چینی ها تشکیل می دهند .

شروع سال نو چینی در ماه بهمن (فاصله ۲۱ ژانویه تا ۲۰ فوریه) است. در این بازه زمانی حلول ماه جدید (روز نخست ماه قمری) روز اول سال نو چینی است.

چینی‌های بودایی، در این روز از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. بودائیان بر این باورند که روشن کردن آتش و استفاده از کارد در روز اول سال نو، خوش یمن نیست؛ بنابراین معمولاً غذای این روز، از قبل پخته می‌شود. چینی‌ها در این روز از عدد 4 استفاده نمی‌کنند زیرا معتقدند این عدد، عدد مرگ است.مردم چین در این روز دربارهٔ سال گذشته صحبت نمی‌کنند، بلکه دربارهٔ سال جدید و شروعی دوباره صحبت می‌کنند. همچنین در این روز، چینی‌ها به دیدار و بازدید بزرگترهای خانواده می‌روند. رقص شیر یکی از کهن‌ترین آیین‌های چینی است که در این روز انجام می‌پذیرد. برخی خانواده‌ها برای از بین بردن شرّ ارواح خبیثه، این گروه‌های عروسک گردان را به خانه دعوت می‌کنند تا با آهنگ‌ها و رقص‌های خاص، بدیمنی این روز را از بین ببرند.

envvv

از دیگر آداب و رسوم این جشن، هدیه پاکت سرخ است. که چینی‌ها در جشن‌های مذهبی و ملی، در آن به خویشاوندان هدیه و پول می‌دهند. این پاکت‌ها در عروسی‌های چینی و همچنین در سال نوی چینی هدیه داده می‌شود. رنگ سرخ این پاکت و همچنین نقاشی ها و تزیینهای آن، نمایانگر آرزوی کامیابی و تندرستی و دور کردن ارواح خبیثه است. پول عیدی در این پاکت‌ها به کودکان و جوانهای ازدواج نکرده داده می‌شود؛ در قدیم به جای این پاکت‌ها از گلبرگ استفاده می‌شده‌است. بر اساس باور چینیان، مقدار پول درون این پاکتها، هیچگاه نباید برابر یا حاوی عدد چهار باشد؛ زیرا این عدد مرگ یا آرزوی مرگ را تداعی می‌کند.

 

عضو کانال تگرام مهاجر تی وی شوید.
کانال یوتیوب تلویزیون مهاجر را دنبال نمایید.
کانال اینستاگرام آسانترین راه ارتباط

چطور بود؟ ستاره بدین.
[کل: 1 میانگین: 5]

ادمین مهاجر

تلویزیون مهاجر در سال ۱۳۹۸ در شهر ونکوور کانادا تاسیس شد. هدف اصلی تلویزیون مهاجر که یک رسانه مشتمل بر ۸ بخش مختلف است٬ انتقال اطلاعات صحیح به مهاجران فارسی زبان و علاقمندان مهاجرت٬ فارغ از هر جهت گیری مذهبی و سیاسی می باشد. در تلاشیم مهاجرت را توام با آگاهی و راه موفقیت را برای مهاجران هموار سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا