اخبار کانادامهاجرت کانادا

افزایش ارايه اقامت دائم به شهروندان موقت کانادا

کارشناسان می‌گویند کانادا اخیراً در اقدامی برای ارائه اقامت دائم افراد خارجی که در این کشور تحصیل، کار و زندگی می‌کنند راه‌حلی کوتاه مدت پیشنهاد داده تا مشکلات اقتصادی که در نتیجه شیوع همه‌گیری پدید آمده و باعث کند شدن روند مهاجرت شده را حل کند. اما منتقدان اعتقاد دارند که در این استراتژی بسیاری از افراد آسیب‌پذیر نادیده گرفته می‌شوند.

به گزارش تلویزیون مهاجر، به نقل از «ctvnews»، دفاتر صدور ویزا و درخواست‌های مهاجرتی به دلیل محدودیت‌هایی که برای سفرها اعمال شده، بسته شده و دولت کانادا تلاش می‌کند تا با جذب 401 هزار شهروند دائم در سال 2021 دوباره مثل گذشته در جذب مهاجر با موفقیت عمل کند.

کانادا که در سال گذشته 184 هزار و 370 نفر را پذیرفته کمترین میزان جذب مهاجر را از سال 1998 داشته و حال می‌خواهد بیش از یک میلیون شهروند موقتی را که در خاک این کشور هستند دعوت کند تا درخواست اقامت دائم دهند تا این میزان را افزایش بخشد.

با وجود این، اقتصاددانان اظهار دارند که این اقدام تأثیر چشمگیری بر رشد اقتصاد کانادا نخواهد داشت و چالش‌های بلندمدت جمعیتی این کشور مشکل افزایش جمعیت پیر را حل نخواهد کرد. اندرو اگوپسویچ (Andrew Agopsowicz)، اقتصاددان ارشد رویال بانک کانادا، می‌گوید: « هدف قرار دادن این دسته از افراد در کوتاه‌مدت خوب است و باعث ایجاد تغییر در وضعیت کنونی می‌گردد.»

هیئت مدیره مجمع کانادا در سال 2018 اعلام کرد که بدون در نظر گرفتن مهاجرت، نرخ سالانه رشد اقتصادی تا سال 2034 حدود 0.6 درصد کاهش خواهد یافت. وزیر مهاجرت کانادا، مارکو مندیچینو (Marco Mendicino)، در مصاحبه‌ای که هفته پیش با رویترز انجام داد گفت محدودیت‌هایی که در نتیجه همه‌گیری اعمال شده به این معناست که «لازم است تا به دریای استعدادی که خارج از مرزهای ماست نگاهی بیندازیم»

canada

کانادا در ماه ژانویه از 26 هزار و 600  شهروند دائمی استقبال کرد. بیشتر این افراد ساکن همین کشور بودند. این میزان شهروند دائم حدود 10 درصد بیشتر از مشابه آن در سال گذشته بود. دولت کانادا ماه پیش از 27 هزار کارگر موقتی که واجد شرایط لازم برای درخواست اقامت دائم بودند دعوت به عمل آورد.

مندیچینو گفت ارقامی که در ماه ژانویه منتشر شده نشان می‌دهد که این کشور در سال 2021 می‌تواند به اهداف تعیین‌شده خود دست یابد؛ اما عده‌ای با این حرف مخالف‌اند. اگوپسویچ اظهار داشت: «شاید هنوز شاهد یک سیر نزولی در بهار و تابستان باشیم. دریای بزرگی از استعدادها خارج از کشور وجود دارد و کانادا می‌تواند از آن استفاده کند. این مسئله حل‌نشدنی نیست.»

کانادا دهه‌هاست که روی کارگران موقتی سرمایه‌گذاری کرده تا نیازهای بازار کار این کشور را تأمین کند. راه‌هایی برای این افراد وجود دارد تا در کشور بمانند؛ اما تعداد آنها کم است. مندیچینو معتقد است که ایجاد فشار برای افزایش تعداد شهروندان دائمی از طریق دادن اقامت دائم به شهروندان موقتی نوعی عیب‌زدایی است. او می‌گوید: «مزیت واقعی این کار وقتی مشخص می‌شود که این افراد در این سرزمین ریشه دوانده و در مشاغل مورد نظر تثبیت شوند.»

هرالد بودر (Harald Bauder)، استاد دانشگاه رایسون تورنتو، می‌گوید که شیوع کووید-19 باعث شد تا شکاف‌های موجود در سیستم مهاجرتی کانادا نمایان گردد. این شکاف‌ها زمانی مشخص می‌شود که درباره شهروندان موقتی صحبت می‌کنیم که قابل بهره‌گیری و وجودشان ضروری است. او افزود که نیاز است راهی برای اقامت دائمی آنها ارائه شود.

perman

مندیچینو گفت که ممکن استکانادا راهی برای کارگران بخش کشاورزی که اغلب مورد کم‌توجهی واقع شده یا از روش‌های مهاجرت مستثنی گشته‌اند ارائه کند. برخی از منتقدان عقیده دارند که اقدامات دولت از کارگران آسیب‌پذیری که اغلب در مشاغل پرخطر و کم‌دستمزد با ایمنی پایین و در معرض ویروس کرونا کار می‌کنند و همچنین اشخاصی که تمایلی به برنامه‌های اقامت دائم ندارند محافظت نمی‌کند.

سید حسین (Syed Hussain)، مدیر اجرایی اتحادیه کارگران طرفدار تغییر در قوانین مهاجرت گفت: «سیستم واقعی یا راه‌هایی که برای اقامت دائم پیشنهاد شده هنوز تغییری نکرده است.» مندیچینو اظهار داشت که کانادا «حتماً» در سال 2021 به استراتژی‌های فعلی خود پایبند خواهد بود. او افزود که تمرکز بر تبدیل شهروندان موقت به دائم می‌تواند نشان‌گر تغییری بلندمدت باشد؛ اما برخی با تردید به این موضوع می‌نگرند.

آرتور سوییت‌من (Arthur Sweetman)، یکی از اقتصاددانان دانشگاه مک‌کستر همیلتون در انتاریو نیز بیان کرد: «احتمالاً تغییر غیرمنتظره‌ای که در نتیجه شیوع همه‌گیری ایجاد شده منجر به بروز شرایطی وخیم خواهد شد. فکر می‌کنم تا زمانی که مرزها بسته باشد این وضعیت ادامه خواهد داشت.»

عضو کانال تگرام مهاجر تی وی شوید.
کانال یوتیوب تلویزیون مهاجر را دنبال نمایید.
کانال اینستاگرام آسانترین راه ارتباط

چطور بود؟ ستاره بدین.
[کل: 6 میانگین: 3]

ادمین مهاجر

تلویزیون مهاجر در سال ۱۳۹۸ در شهر ونکوور کانادا تاسیس شد. هدف اصلی تلویزیون مهاجر که یک رسانه مشتمل بر ۸ بخش مختلف است٬ انتقال اطلاعات صحیح به مهاجران فارسی زبان و علاقمندان مهاجرت٬ فارغ از هر جهت گیری مذهبی و سیاسی می باشد. در تلاشیم مهاجرت را توام با آگاهی و راه موفقیت را برای مهاجران هموار سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا