مهاجرت کانادا

هر آنچه که باید درباره تابعیت مضاعف کانادا بدانید

از هر 20  کانادایی تقریباً بیش از یک نفر تابعیت مضاعف دارد. این نوع تابعیت در این کشور بسیار معمول است؛ اما آن‌طور که می‌بایست این موضوع تشریح نشده است.

به گزارش تلویزیون مهاجر، به نقل از «immigration.ca»، با وجود این هیچ مدرک یا سند درباره به رسمیت شناختن شهروندان دوتابعیتی توسط دولت کانادا وجود ندارد. اتباع خارجی که شهروند کانادا می‌شوند می‌توانند در برخی موارد در کشور خود تابعیت‌شان را حفظ کنند.

49 کشور در سراسر جهان اجازه تابعیت مضاعف می‌دهند که کانادا نیز از این دست است. کشورهای دیگر عبارت‌اند از:

آلبانی، استرالیا، باربادوس، بنگلادش، بلژیک، بلغارستان، شیلی، کاستاریکا، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، جمهوری دومینیکن، مصر، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، اسرائیل، ایتالیا، جامائیکا، کوزوو، لتونی، مالت، مکزیک، نیجریه، پاکستان، پاناما، پرو، فیلیپین، پرتغال، رومانی، سنت‌کیس و نویس، صربستان، اسلوونی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوییس، سوریه، ترکیه، انگلیس، امریکا، ونزوئلا.

ملاک‌های مربوط به تابعیت مضاعف در هر منطقه‌ای متفاوت است

در بعضی موارد حتی احتیاجی نیست فردی که به دنبال گرفتن تابعیت مضاعف است به کشور دیگری مهاجرت کند؛ مثلاً ایرلند و ایتالیا به هر شخصی که اجداد او متعلق به این کشورها باشند تابعیت می‌دهند. ایتالیا پاسپورت موروثی را به متقاضیان می‌دهد.

برخی اوقات نیز فردی که در پی دریافت تابعیت مضاعف است می‌بایست مقامات کشور خود را از هدف خود مبنی بر اخذ شهروندی یک کشور دیگر آگاه کند و این امکان وجود دارد که به دلیل گرفتن تابعیت مضاعف از انجام مشاغل خاص در کشور خود منع گردد؛ مثلاً در مصر در سال اول پس از دریافت شهروندی کانادا می‌بایست شخص برای کسب شهروندی مصر به دولت اطلاع دهد. پس از آن دیگر نمی‌توانند در ارتش یا پلیس یا مجلس مصر کار کنند.

پاکستانی‌هایی که شهروندی کانادا را می‌گیرند و همچنان تابعیت پاکستان را دارند نیز وضع مشابهی را تجربه می‌کنند. بعضی از آنها حق رأی خود را از دست می‌دهند و دیگر نمی‌توانند در دفاتر دولتی و کارهای اداری فعالیت کنند. اشخاصی که تابعیت مضاعف امریکا را دارند باید برای دریافت گذرنامه امریکا و درخواست برنامه‌های دولتی وفاداری خود را ثابت کنند.

vcanada

نکات مثبت

با در دست داشتن تابعیت اصلی می‌توان در موارد مختلفی چون مسافرت به‌راحتی عمل کرد. وقتی یک فرد کانادایی تابعیت کشوری را که به آن سفر کرده داشته باشد، دیگر نیازی به ویزای توریستی ندارد. همچنین لازم نیست هزینه‌های مربوط به ویزا را پرداخت کنند. افرادی که تابعیت مضاعف دارند می‌توانند با صرف چند هفته یا چند ماه برای گرفتن ویزا به کشور دیگر خود سفر کنند. این امر یکی از ویژگی‌های خوب دوتابعیتی بودن محسوب می‌شود.

نکته‌ای که ذکر آن خالی از لطف نیست این است که حتی شهروندان دوتابعیتی کانادا باید پاسپورت کانادایی خود را هنگام سوار شدن به هواپیما ارائه دهند. تنها مورد استثنا که در مورد این قانون وجود دارد، داشتن تابعیت مضاعف کانادا-امریکا است.

پیش از نوامبر سال 2016 تعداد زیادی از شهروندان دوتابعیتی می‌توانستند از کشورهایی که ویزا نمی‌خواهند بدون ارائه پاسپورت وارد کانادا شوند. این قانون اکنون تغییر کرده است.

بخشی از شرایط جدید قانون مسافرت الکترونیکی (Canada eTA) این است که کانادایی‌هایی که تابعیت مضاعف دارندمی‌بایست از پاسپورت کانادایی خود بهره گیرند تا به کانادا سفر کنند. این افراد پیش از این می‌توانستند از گذرنامه کشور دیگرشان استفاده کنند.

کسانی که تابعیت مضاعف دارند، حتی با گذرنامه معتبر کانادایی، می‌بایست واجد شرایط زیر باشند: از لحاظ جسمی سالم باشند، پول کافی برای سفر داشته باشند، سابقه قضایی نداشته باشند و دارای هویت مشخص باشند. داشتن شهروندی کشوری دیگر به کانادایی‌های دوتابعیتی اجازه می‌دهد که تا هر زمان که می‌خواهند در آن کشور بمانند یا حتی آنجا کار کنند، حساب بانکی داشته باشند، ملک بخرند، از تحصیلات دولتی بهره ببرند و بیمه درمانی شوند.

تابعیت مضاعف می‌تواند در مواقع اضطراری مثل شورش یا مسائل دیگر بسیار مفید باشد و شهروندان بتوانند برای دریافت کمک به سفارت‌ مراجعه کنند. اگر گذرنامه آن کشور دیگر جزو کشورهای اتحادیه اروپا باشد، مسافرت برای کانادایی‌ها از مزایای دیگری نیز برخوردار خواهد بود. شهروندان دوتابعیتی کانادا می‌توانند تا زمانی که می‌خواهند در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقامت داشته باشند.

airport

ویژگی‌های منفی دوتابعیتی

تابعیت مضاعف نکات منفی نیز دارد. این نوع تابعیت با شرایطی همراه است که باید تمام قوانین را با توجه به خدمات نظامی و تأمین نظام آموزشی و پرداختن مالیات رعایت کرد.

شهروند بیش از یک کشور بودن می‌تواند برای کسانی که خواهان کار در ادارات دولتی در هر کدام از کشورها هستند مشکل‌آفرین باشد.

اگر شهروند دوتابعیتی باشید و به کشور دومی که تابعیت آن را دارید سفر کنید، مقامات منطقه این اجازه را دارند که خدمات مشاوره کانادا را به شما ارائه نکنند. در وب‌سایت رسمی اتاوا بخش مسافرت نوشته شده: « دوتابعیتی باعث می‌شود که برخی از افسران کانادایی‌ از ارائه خدمات به شما خودداری کنند.»

مهاجرانی که قصد دارند در کانادا سوگند بخورند باید از این مسئله آگاه باشند که در حالی که بسیاری از کشورها تابعیت مضاعف دارند، بسیاری دیگر نیز هستند که این خدمات را ارائه نمی‌کنند. بهترین راه این است که ابتدا از سفارت یا کنسولگری راجع به تابعیت مضاعف سؤال کنید. کشورهایی هستند که خدمات تابعیت مضاعف در آنها دارای شرایط خاصی است.

24 کشور زیر اجازه تابعیت مضاعف را به شهروندان نمی‌دهند:

آندورا، اتریش، بحرین، چین، السالوادور، استونی، آلمان، هند، اندونزی، ژاپن، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالزی، مونته‌نگرو، عربستان، هلند، نروژ، لهستان، سنگاپور، سری‌لانکا، تانزانیا، تایلند، اوکراین، امارات متحده عربی.

travel 1

نکات قبل از سفر

اتاوا از کانادایی‌هایی که تابعیت مضاعف دارند می‌خواهد تا با کنسولگری یا سفارت آن کشور تماس بگیرند تا مشخص شود که آیا مشمول شرایط خاصی هستند یا خیر.

اطلاعات یک کشور خاص درباره تابعیت مضاعف در وب‌سایت Travel Advice and Advisories نوشته شده است.

هنگامی که پروازی را رزرو می‌کنید، مسافران دوتابعیتی باید همواره پروازها را با گذرنامه خود خریداری کنند تا از آن هنگام ورود به کشور استفاده کنند.

وقتی که شخص به کشوری که تابعیت آن را دارد رسید، همیشه بهترین گزینه این است که گذرنامه آن کشور را ارائه کند تا مسافر قلمداد نشود و ویزا دریافت نکند.

هنگامی که می‌خواهید از آن کشور خارج شوید، همیشه از آن گذرنامه‌ای که موقع ورود ارائه کرده‌اید استفاده کنید.

بهتر است مسافران دوتابعیتی هنگام سفر هر 2 گذرنامه را همراه خود داشته باشند.

 

عضو کانال تگرام مهاجر تی وی شوید.
کانال یوتیوب تلویزیون مهاجر را دنبال نمایید.
کانال اینستاگرام آسانترین راه ارتباط

چطور بود؟ ستاره بدین.
[کل: 2 میانگین: 5]

ادمین مهاجر

تلویزیون مهاجر در سال ۱۳۹۸ در شهر ونکوور کانادا تاسیس شد. هدف اصلی تلویزیون مهاجر که یک رسانه مشتمل بر ۸ بخش مختلف است٬ انتقال اطلاعات صحیح به مهاجران فارسی زبان و علاقمندان مهاجرت٬ فارغ از هر جهت گیری مذهبی و سیاسی می باشد. در تلاشیم مهاجرت را توام با آگاهی و راه موفقیت را برای مهاجران هموار سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا