کاریابی در کانادا و آمریکا

چگونه یک رزومه کانادایی بنویسیم؟

باید و نبایدهای نوشتن رزومه به سبک کانادایی

به گزارش تلویزیون مهاجر به نقل از «cicnews»،داشتن رزومه گامی به سوی یافتن شغل در کانادا است. مهمترین اقدام پیش از نوشتن رزومه، تحقیق درباره بازار کار کانادا و شرکت‌هایی است که قصد درخواست کار در آن‌ها را دارید. وبسایت دولت کانادا با ارائه ابزارهای مختلف می‌تواند به شما در جستجوی شغل کمک کند.

در این مقاله، به بیان نکات مهم برای بهینه سازی رزومه می‌پردازیم. به خاطر داشته باشید که کارفرمایان اولویت‌ها و انتظارات خاص خود را دارند. در این مقاله بایدها و نبایدهای نوشتن رزومه به سبک کانادایی برای شما آورده شده است.

resumee

نبایدها  در نوشتن رزومه:

  • از ضمیمه کردن عکس در رزومه خودداری کنید.

اگرچه در برخی از کشورها ضمیمه کردن عکس در رزومه قابل قبول است اما در کانادا این کار نیاز نیست و مرسوم نیست مگر در صورتی که بازیگر یا مدل باشید. به طور کلی، تنها اطلاعاتی که در رزومه خود به آن نیاز دارید، اطلاعات مربوط به آگهی شغلی است.

  • اطلاعات شخصی غیر ضروری را وارد رزومه نکنید.

اطلاعات شخصی خودتان را در رزومه وارد نکنید. تنها اطلاعات شخصی مورد نیاز کارفرمایان نام شما و نحوه تماس با شما است. کارفرمایان علاقه‌ای به دانستن سن، ملیت، نژاد، مذهب، وضعیت تاهل و یا هرچیز دیگری در مورد خانواه شما ندارند. در واقع، اگر این سوالات در مصاحبه از سوی کارفرما پرسیده شود، ممکن است طبق قوانین حقوق بشر کانادا غیر قانونی باشد.

شماره بیمه اجتماعی (SIN) خود را در رزومه درج نکنید. کارفرمایان تا زمان استخدام شما به آن نیاز ندارند. شماره بیمه اجتماعی خود را تنها زمانی که از نظر قانونی لازم باشد به اشتراک بگذارید.

شما باید فقط مهارت‌های مرتبط با شغل مورد نظر، تجربه کاری، نام، شماره تماس و ایمیل را در رزومه ذکر کنید.

ذکر آدرس پستی همیشه ضروری نیست. هنگامی که به دنبال شغل در شهرهای دیگر نیز هستید نیازی نیست آدرس پستی را در رزومه وارد کنید.

  • رزومه را طولانی ننویسید.

رزومه اگر در یک صفحه نوشته شود بسیار ایدئال است و روزمه خود را حداکثر در دو صفحه بنویسید. رزومه باید طوری نگاشته شود که کارفرما یا مسئول استخدام بهترین، مرتبط‌ترین و جدیدترین تجربه شغلی شما را ببیند. اگر تازه وارد بازار کار شده‌اید و تجربه زیادی ندارید، می‌توانید موارد غیر مرتبط را درج کنید. به طور کلی رزومه شما باید کوتاه و قابل تند خوانی(skimmable) باشد.

  • معرف‌ها (references) را در رزومه ذکر نکنید.

معرف فردی است که به کارفرما اطلاعاتی در مورد شما و کارتان ارائه می‌دهد. اگر کارفرما بخواهد و نیاز باشد از شما معرف درخواست می‌کند پس بهتر است که از ذکر معرف در رزومه خودداری کنید. در صورت نیاز به معرف از قبل معرف خود را آگاه کنید که او را به عنوان مرجع انتخاب کرده و اطلاعات تماس او را می‌دهید. گفتگو با معرف به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آیا این شخص نظرات مثبتی ارائه می‌دهد یا خیر.

  • از آدرس ایمیل نامناسب استفاده نکنید.

مسئولان استخدام و کارفرمایان به این جزئیات توجه می‌کنند. ایمیل شما باید به راحتی خوانده و نوشته شود، حرفه‌ای باشد و توهین آمیز نباشد. آدرس ایمیل شما باید حاوی نام و نام خانوادگی شما باشد.

resume

باید‌ها در نوشتن رزومه:

  • رزومه خود را مطابق با آگهی استخدام بنویسید.

با اینکه زمان بیشتری طول می‌کشد تا برای هر موقعیت شغلی رزومه جداگانه‌ای بنویسید، اما این کار شانس استخدام شما را بیشتر خواهد کرد. در کانادا نوشتن یک رزومه کلی و ارسال آن به چندین کارفرما روش مناسبی برای کاریابی نیست.

آیا نمی‌دانید که باید کدام تجربه شغلی و کدام یک از مهارت‌های خود را ذکر کنید؟ آیا در انتخاب کلمات سردرگم هستید؟ فقط کافی است که به آگهی استخدام نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که کارفرما یا مسئول استخدام به دنبال چه گزینه‌هایی است. مهارت‌های ضروری و مورد نیاز خود را که کارفرما به دنبال آن است در مرکز صفحه اول درج کنید و سپس نقاط قوت و ویژگی مثبت خود را بنویسید.

  • دستاوردهای خود را به صورت کمّی بیان کنید.

سعی کنید دستاوردهای خود را با اعداد و ارقام بیان کنید تا کارفرما را تحت تاثیر قرار دهید. ، اگر شما تجربه مدیریت داشته‌اید، ذکر کنید که بر چند نفر نظارت داشته‌اید. اگر در زمینه فروش تجربه دارید ذکر کنید که چه مقدار محصول به فروش رسانده‌اید و میزان فروش را چند درصد افزایش داده‌اید و هر ماه چقدر سود کرده‌اید.

فهرست کردن دستاوردهای خاص خود با استفاده از آمار و ارقامی که کارفرما آن را درک کند می‌تواند نظر کارفرما را جلب کند وشانس استخدام شما را بالا ببرد. مثلا ذکر این موضوع که در طول یک سال 20 درصد ترافیک وبسایت شرکت خود را افزایش داده‌اید به کارفرما نشان می‌دهد که شما چه کارهایی انجام داده‌اید. به کمیت دستاوردهای خود اشاره کنید و تنها به کیفیت اکتفا نکنید.

  • از ضمیر سوم شخص استفاده کنید.

جملات خود را در قالب سوم شخص بنویسید و از ضمایر شخصی استفاده نکنید. از جملات کوتاه و واضح استفاده کنید.

برای تجارب کاری خود نام و محل شرکت و مسئولیت‌های خود را ذکر کنید. تعداد سال و ماه‌ که مشغول به کار بوده‌اید را نیز درج کنید.در صورت وجود وقفه شغلی نیازی نیست آن را بنویسید زیرا ممکن است این موضوع از سوی مسئول استخدام یا کارفرما هنگام مصاحبه مطرح شود.

برای تحصیلات خود مدرسه، مدارک تحصیلی و تاریخ را لیست کنید. بسته به موقعیت و شغلی که برای آن درخواست می‌دهید، می‌توانید معدل خود را نیز وارد کنید که معمولا به آن نیازی نیست. می‌توانید جوایز دریافتی خود را در این قسمت یا در بخش «جوایز» به طور جداگانه بنویسید.

  • به سابقه کار بدون دستمزد نیز اشاره کنید.

در صورت داشتن تجربه کار بدون دستمزد (کار داوطلبانه، کارآموزی،کارورزی) که مرتبط با شغل مورد نظر است، آن را در رزومه ذکر کنید. ذکر این موارد برای کارفرما حائز اهمیت است.

کانادایی

  • نامه پوششی (cover letter)داشته باشید.

خوب است که همیشه یک نامه پوششی همراه داشته باشید. ارائه نامه پوششی به منظور متقاعد کردن کارفرما برای استخدام شما قدمی مهم به شمار می‌آید و به کارفرما یا مسئول استخدام نشان می‌دهد که چرا شما برای فرصت شغلی مورد نظر مناسب هستید.

این نامه باید حاوی اطلاعات تماس شرکت و اطلاعات تماس شما باشد. نباید بیش از دو پاراگراف باشد و باید در یک صفحه نوشته شود.

در این نامه می‌توانید از ضمیر شخصی استفاده کنید. هدف این نامه ارتباط با کارفرما است. فقط در صورت اطمینان کامل از نام صحیح شخصی که درخواست شما را بررسی می‌کند، آن را ذکر کنید و نیازی به استفاده از پیشوند نیست. امروزه، شروع نامه پوششی با آقا (Sir) و خانم (Madame) رایج و مناسب نیست.

پاراگراف اول حاوی این موضوع است که شما چه کسی هستید و چرا این شغل را می‌خواهید و حتما موقعیت شغلی را که برای آن درخواست داده‌اید، ذکر کنید. در پاراگراف بعدی با ذکر تجارب مرتبط، باید بیان کنید که چرا مناسب‌ترین و بهترین متقاضی برای این شغل هستید.

در پایان از کارفرما تشکر کنید و به آن‌ها اطلاع دهید که منتظر تماس آن‌ها خواهید بود و پیگیری خواهید کرد.

نکات مهم برای جستجوی شغل در کانادا

افراد مهاجر در مقایسه با افرادی که متولد کانادا هستند با موانع بیشتری برای کاریابی مواجه هستند. با این حال، خدمات پشتیبانی و خدمات استخدامی برای افراد مهاجر وجود دارد که در این زمینه می‌تواند به افراد کمک کند.اداره مهاجرت کانادا فهرستی از خدمات رایگان در وبسایت خود دارد. اما این فهرست کامل نیست. شما می‌توانید وبسایت‌های استانی یا منطقه‌ای خود را بررسی کنید و یا خدمات استخدامی را در منطقه و استان خود جستجو کنید.

از افرادی که می‌شناسید بپرسید که آیا از موقعیت‌های شغلی اطلاع دارند یا کسی را می‌شناسند که احتیاج به نیروی کار داشته باشد. سایت لینکدین تخمین زده است که دستکم 85 درصد مشاغل از طریق شبکه ارتباطی و تعامل و برقراری ارتباط با دیگران پیدا می‌شود.اگر در کانادا هستید و افراد زیادی را نمی‌شناسید، می‌توانید به صورت آنلاین از طریق وبسایت‌هایی مانند Eventbrite و یا در رسانه‌های اجتماعی مثل فیس بوک رویدادهای مختلف را دنبال کنید.

اگر به موقعیت شغلی خاصی علاقه دارید و فکر می‌کنید که صلاحیت کافی برای تصاحب شغل مورد نظر را ندارید، هیچ ایرادی ندارد که رزومه خود را بفرستید. در بهترین حالت شما شغلی به دست می‌آورید و اگر درخواست شما رد شود چیزی از دست نداده‌اید.

 

عضو کانال تگرام مهاجر تی وی شوید.
کانال یوتیوب تلویزیون مهاجر را دنبال نمایید.
کانال اینستاگرام آسانترین راه ارتباط

چطور بود؟ ستاره بدین.
[کل: 1 میانگین: 5]

ادمین مهاجر

تلویزیون مهاجر در سال ۱۳۹۸ در شهر ونکوور کانادا تاسیس شد. هدف اصلی تلویزیون مهاجر که یک رسانه مشتمل بر ۸ بخش مختلف است٬ انتقال اطلاعات صحیح به مهاجران فارسی زبان و علاقمندان مهاجرت٬ فارغ از هر جهت گیری مذهبی و سیاسی می باشد. در تلاشیم مهاجرت را توام با آگاهی و راه موفقیت را برای مهاجران هموار سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا