اخبار کانادااخبار

احزاب سیاسی کانادا

معرفی احزاب سیاسی کانادا

مروری اجمالی بر احزاب سیاسی کانادا

بخش مهمی از سیستم پارلمانی کانادا از احزاب سیاسی تشکیل شده است. نمایندگان حزب اکثریت در مجلس عوام با انتخاب رئیس جمهور نقش قابل توجهی در قانون گذاری ها و اجرای سیاست ها ایفا می کنند. ساختار احزاب سیاسی کانادا سلسله مراتبی است و یک فرد تحت عنوان رهبر حزب در رأس هرم قرار دارد که سیاست های کلان حزب را معین می کند. تمامی سیاستمداران حزب در مجلس عوام و ثنا باید تابع دستورات رهبر حزب باشند و از وی حمایت کنند. اگر سیاستمداری از اعضای حزب از رعایت چارچوب سیاست های تعیین شده تخطی کند، رهبر حزب دارای این اختیار است که وی را اخراج کند. لازم به ذکر است رهبران احزاب در انتخابات فدرال کانادا، به عنوان کاندیدای نخست وزیری شرکت می کنند.

احزاب مختلفی در نظام سیاسی کانادا وجود دارد. اما در بین این احزاب دو حزب اصلی تحت عنوان حزب لیبرال و حزب محافظه کار وجود دارند که در طول تاریخ رقبای جدی یکدیگر برای کسب اکثریت مجلس و تشکیل دولت به شمار می رفته اند. نظام سیاسی کانادا معمولاً به عنوان یک نظام سیاسی دوحزبی-اکثریت شناخته می شود و در کنار این احزاب 3 حزب کوچک تر نیز هستند که عبارتند از: حزب نئودموکرات یا NDP یا به زبان فرانسوی ها NPD، حزب بلاک کبکوآ و در نهایت حزب سبز کانادا. در این مقاله سعی داریم به صورت اجمالی به معرفی این احزاب بپردازیم. با ما همراه باشید.

حزب لیبرال کانادا (Liberal Party of Canada)

حزب لیبرال از اصلی ترین و تاریخی ترین احزاب کانادا به شمار می رود. گرایش های حزب لیبرال چپ میانه است و در طول تاریخ بیشترین موفقیت احزاب سیاسی از آن این حزب بوده است.حزب لیبرال کانادا توسط جمعی از روشنفکران فرانسوی زبان کبک و با هدف ایجاد همزیستی بین جامعه فرانسوی زبان در کنار جامعه انگلیسی زبان کانادا بنیان نهاده شده است.
سر ویلفرد لوریه اولین نخست وزیر حزب لیبرال بود که نه تنها با سیاست های رفاه اجتماعی به اقتصاد کانادا رونق بخشید، بلکه رفاه را به بخش وسیعی از طبقه کارگر نیز توسعه داد. یکی دیگر از برجسته ترین اعضای تاریخی حزب، پیر ترودو، پانزدهمین نخست وزیر کانادا و پدر جاستین ترودو، نخست وزیر فعلی کانادا است که بسیاری از سیاست های کنونی حزب تحت تأثیر اندیشه های اوست.

احزاب سیاسی کانادا

حزب محافظه کار کانادا (Conservative Party of Canada)

حزب محافظه کار کانادا نسبت به حزب لیبرال از قدمت کمتری برخوردار است و در سال 2003 با ادغام دو حزب محافظه کار پیشرو و محافظه کار اصلاحگرا بنیان نهاده شد. در بیشتر طول تاریخ کانادا، این دو حزب در کنار یکدیگر به عنوان جناح محافظه کار فعالیت می کردند و رقیب اصلی حزب لیبرال به شمار می رفته اند. حزب محافظه کار پیشرو، پیش از آنکه با حزب محافظه کار اصلاحگرا ادغام شود از اصلی ترین رقبای حزب لیبرال محسوب می شده است. در اواخر قرن 19 و با به قدرت رسیدن مولرونی نظام فکری حزب محافظه کار با تغییرات عمده ای مواجه شد که تا به امروز نیز تقریباً مقید به آن هستند. از خط مشی های این نظام فکری می توان به بازار آزاد، دولت کوچک و نظام فکری بریتانیامحور و نیز پایبندی به مذهب و مسیحیت نام برد. در حال حاضر اندرو شیر رهبر حزب محافظه کار کانادا است.

احزاب سیاسی کانادا

حزب نئودموکرات NDP / NPD

با رکورد اقتصادی بزرگی که در سال های 1929 تا 1939 در کانادا رخ داد، جمعی از طبقه ناراضی کارگر گرد هم جمع آمدند و حزب نئودموکرات را تشکیل دادند. در ابتدا این حزب دارای افکار سوسیالیستی عمیقی بود و از اهداف آن مبارزه با کاپیتالیسم و اقتصاد بازار آزاد بود. اما سیاست های این حزب در حال حاضر معتدل تر شده و با تغییراتی همراه بوده است. در حال حاضر این حزب بسیار به حزب لیبرال نزدیک است، اما نسبت به آن مواضع تندتری را راجع به موضوعات مختلف اتخاذ می کند.

از جمله دستاوردهای این حزب می توان به خدمات اجتماعی از جمله حقوق بازنشستگی برای سالمندان و طرح بیمه عمومی اشاره کرد. لازم به ذکر است این حزب هیچگاه زمام قدرت کشور را در اختیار نداشته است. در حال حاضر جاگمیت سینگ رهبری این حزب را به عهده دارد.

احزاب سیاسی کانادا

حزب سبز کانادا (Green Party)

حزب سبز کانادا از احزاب سیاسی فدرال است که در سال 1983 با تمرکز بر سیاست های سبز بنیان نهاده شد. در ابتدا این حزب سعی داشت با رویکردی محیط زیستی مسائل سیاسی کشور را حل کند، اما این رویکرد چندان مورد اقبال مردم قرار نگرفت تا جاییکه این حزب به ندرت می توانست حتی رهبر خود را به مجلس بفرستد.

با به روی کار آمدن الیزابت می این حزب خود را یک حزب چپ گرای متمایل به مرکز معرفی کرد و در نتیجه توانست توجه رسانه ها را به خود جلب کند و چند نماینده این حزب را به مجلس بفرستد.

احزاب سیاسی کانادا

حزب مردم کانادا (The People’s Party)

حزب مردم کانادا از احزاب سیاسی فدرال در کشور کانادا است. این حزب در سپتامبر 2018 توسط ماکسیم برنیه، وزیر سابق دولت محافظه کار، پس از اینکه از حزب محافظه کار استعفا داد تشکیل شد. برنیه به محافظه کاری ملایم حزب محافظه کار تحت رهبری اندر شیر اعتراض دارد و در پی این اعتراض حزبی شدیداً محافظه کار را تشکیل داده ست. این حزب در روزهای اخیر مورد استقبال رسانه ها قرار گرفته است و در برابر سیاست هایی مانند مهاجرت و چندفرهنگی موضع سخت و محکمی دارد.

احزاب سیاسی کانادا
رهبران چهار حزب اصلی و حاکم بر کانادا

انتخابات بعدی کانادا در 16 اکتبر 2023 انجام خواهد شد. هرچند تمامی احزاب برنامه های خود را برای خدمات بهتر و بیشتر به مهاجران اعلام می کنند اما در عمل تفاوتهای زیادی بین آنها وجود دارد. طوریکه در دو دور قبلی دولت کانادا که حزب محافظه کار بر سر کار بود شرایط و قوانین سختگیرانه تری برای مهاجران و حتی شهروندی ایشان وضع گردید. حال باید دید که در انتخابات سه سال بعد مردم عملکرد آقای ترودو و دولت لیبرال وی را چطور ارزیابی می کنند.

شما تصورتان از حزب بعدی حاکم بر کانادا چیست؟

چطور بود؟ ستاره بدین.
[کل: 3 میانگین: 3.7]

تحریریه مهاجر

تلویزیون مهاجر در سال ۱۳۹۸ در شهر ونکوور کانادا تاسیس شد. هدف اصلی تلویزیون مهاجر که یک رسانه مشتمل بر ۸ بخش مختلف است٬ انتقال اطلاعات صحیح به مهاجران فارسی زبان و علاقمندان مهاجرت٬ فارغ از هر جهت گیری مذهبی و سیاسی می باشد. در تلاشیم مهاجرت را توام با آگاهی و راه موفقیت را برای مهاجران هموار سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا