زندگی کانادایی

سوالاتی که باید از قبل از اجاره خانه در کانادا بپرسید

روند اجاره کردن خانه در یک کشور جدید و عدم آشنایی با قوانین و دستور العمل‌های مربوط به اجاره خانه می‌تواند شما را نگران و مضطرب کند.

به گزارش تلویزیون مهاجر به نقل از arrivein، در شهر‌های بزرگ کانادا، یافتن مکانی برای اجاره بدون داشتن سابقه اعتباری برای تازه واردان چالش برانگیز است. اما این بدان معنا نیست که شما باید فوری و بدون فکر کردن اجاره نامه را با مالکی که تمایل دارد شما را به عنوان مستاجر بپذیرد، امضا کنید.

در این مقاله قصد داریم سوالات مهمی را که قبل از امضای قرار‌داد اجاره خانه باید از مالک یا مشاور املاک بپرسید با شما به اشتراک بگذاریم.

در مورد اجاره خانه

  1. اجاره ماهانه چقدر است؟

این سوال یکی از اساسی ترین و بدیهی‌ترین سوالاتی است که پرسیده می‌شود و معیار اصلی مستاجران به حساب می‌آید. به طور کلی، اجاره خانه سالانه اعمال می‌شود. اگر قصد دارید که مدت کوتاهتری محل مورد نظرتان را اجاره کنید، بررسی کنید که آیا مشمول افزایش دوره‌ای اجاره خانه در طول سال می‌شوید یا خیر.

گاهی اوقات، آیین نامه و قوانین محلی در مورد افزایش اجاره بهاوجود دارد. به عنوان مثال، در برخی از مکان‌ها ‌میزان اجاره سالانه با درصد کمی از سوی مسئولین شهری افزایش می‌یابد در حالیکه در موارد دیگر، بسته به مدت زمان ساخت ساختمان یا امکانات رفاهی اضافه شده به ساختمان اجاره بها می‌تواند به طور قابل توجهی ماه به ماه تغییر کند و افزایش یابد.

ejare

  1. میزان اجاره‌ای که قرار است پرداخت شود چه مقدار است؟

بسته به استانی که به آن نقل مکان کرده‌اید ممکن است از شما خواسته شود که اجاره ماه اول و اخر را با/بدون پول پیشو یا اجاره ماه اول را به انضمام پول پیشپرداخت کنید.

به عنوان تازه وارد، اگر شما سابقه اعتباری ندارید، ممکن است مالک‌ اجاره ماهانه بیشتری را از شما درخواست کند ( از نظر قانونی آن‌ها نمی‌توانند این کار را انجام دهند اما اگر مستاجر پیشنهاد پرداخت بدهد مالک می‌تواند پول را بپذیرد). پس بهتر است از ابتدا شرایط را بسنجید تا بعداً غافلگیر نشوید.

  1. آیا اجاره ماهانه شامل هزینه‌های اضافه نیز می‌شود؟

بعضی اوقات ممکن استبرای استفاده از پارکینگ، انباری، داشتن حیوانات خانگی ویا دسترسی به امکانات رفاهی در ساختمان مانند استخر، فضای برگزاری مهمانی یا سالن بدنسازی هزینه اضافی هر ماه پرداخت کنید. مطمئن شوید که هنگام تعیین مبلغ اجاره تمام هزینه‌های اضافی را نیز قید کرده باشید.

  1. اجاره شامل چه مواردی است؟

برخی از آپارتمان‌ها دارای امکانات جانبی مانند سیستم گرمایش، سیستم تهویه هوا و آب هستند که مشمول اجاره می‌شوند. درباره هزینه‌ مواردی مانند جابجایی سطل زباله، کنترل آفات، هزینه نگهداری و تعمیر هر گونه وسایل خراب، برق، اینترنت، تلویزیون کابلی، امکانات رفاهی مانند استخر، سالن بدنسازی و فضای برگزاری مهمانی پرس و جو کنید. اگر قصد دارید زیر زمین اجاره کنید در صورت وجود حیاط پشتی برای دسترسی به آن سوال کنید. بیشتر واحدهای اجاره‌ای در کانادا دارای آشپزخانه مبله با تمام وسایل و لوازم اصلی هستند اما قبل از اجاره بهتر است این موضوع را نیز بررسی کنید.

  1. اگر ودیعه مورد نیاز باشد آیا قابل استرداد است؟ شرایط استرداد ودیعه چیست؟

در برخی از استان‌های کانادا، ممکن است مجبور شوید هنگام اجاره آپارتمانودیعه پرداخت کنید. برخی از  ودیعه‌ها قابل استرداد هستند، برخی دیگر اینطور نیست. شرایط بازگشت ودیعه و شرایط پرداخت هزینه‌های اضافی (تعمیرات، خسارت یا نظافت هنگام نقل مکان) را بررسی کنید.

  1. روش‌های پرداخت اجاره به چه صورت است؟

از مالک درباره روش پرداخت اجاره سوال کنید و بپرسید که آیا تمام روش‌های پرداخت (پول نقد، چک بانکی، انتقال پول به روش الکترونیکی، حواله بانکی) را قبول دارد یا نوع خاصی از پرداخت را ترجیح می‌دهد.

emza

در مورد اجاره نامه

  1. اصطلاح Lease به چه معناست؟

یک قرارداد حقوقی بین مالک و مستاجر است. این قرارداد برای یک دوره زمانی خاص اغلب 6ماه یا 12 ماه است و پس از آن منقضی می‌شود.

  1. زمان و تاریخ جابجایی چه موقع است؟

آپارتمان‌ها به طور معمول دو ماه قبل از تاریخ جابجایی برای اجاره اگهی می‌شوند.( به عنوان مثال، آپارتمانی که در 1 اوت برای اجاره آگهی می‌شود از 1 اکتبر در دسترس قرار می‌گیرد). بیشتر اجاره‌ها از اول ماه شروع می‌شود. با این حال، همیشه استثنا وجود دارد. بهتر است از قبل با مشاور املاک و یا مالک مشورت کرده و بر اساس آن برنامه ریزی کنید.

  1. آیا به ضامن یا reference نیاز دارید؟

در صورت عدم وجود گزارش اعتبار، نامه اشتغال به کار یا اثبات درآمد، برخی از مالکان ممکن است از شما بخواهند که که ضامن یا reference (فردی که می‌تواند اطلاعاتی در مورد مستاجر که قصد اجاره خانه یک فرد دیگر را دارد به مالک ارائه کند.) ارائه دهید. ضامن کسی است که تضمین می‌کند در صورت عدم پرداخت اجاره از سوی مستاجر، آن را پرداخت خواهد کرد. وجود ضامن الزامی است و فقط دوستان نزدیک یا بستگان شما قبول می‌کنند که ضامن شما شوند.

  1. آیا مستاجر حق استفاده از پارکینگ را دارد؟

در نظر داشته باشید که همه واحدهای اجاره‌ای پارکینگ اختصاصی ارائه نمی‌دهند. در مورد وضعیت پارکینگ برای مستاجران و اینکه آیا هزینه‌ای در صورت استفاده از آن وجود دارد سوال کنید.

  1. آیا انباری شامل اجاره می‌شود؟

واحدهای اجاره‌ای در شهرهای بزرگ معمولا انباری ندارند. به همین دلیل است که بسیاری از آپارتمان‌ها انباری را جداگانه اجاره می‌دهند. درست مانند پارکینگ، ممکن است استفاده از آن شامل هزینه اضافی شود. اگر با مالک درمورد انباری مذاکره کنید ممکن است بابت استقاده از آن هزینه اضافی از شما نگیرد. بنابراین، ارزش دارد که در مورد این موضوع از مالک سوال کنید.

  1. آیا محدودیت‌ برای حیوانات خانگی وجود دارد؟

اگر حیوان خانگی دارید یا قصد دارید که یک حیوان خانگی داشته باشید، قوانین و محدودیت‌های ساختمان را بررسی کنید. برخی از مالک‌ها و شرکت‌های اجاره املاک به عنوان بخشی از قرارداد اجاره مبلغی بابت حیوانات خانگی به عنوان ودیعه، اجاره ماهانه و یا هزینه غیر قابل استرداد دریافت می‌کنند.

  1. در صورت فسخ قرارداد اجاره چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ممکن است شرایطی پیش بیاید که شما مجبور شوید تا قبل از اتمام قرارداد اجاره، به مکان جدید نقل مکان کنید. بهتر است قبل از امضای قرارداد اجاره در مورد این موضوع پرس و جو کنید. برخی از مالک‌ها ممکن است از شما بخواهند که باقی مبلغ اجاره را پرداخت کنید، بعضی دیگر ممکن است از شما بخواهند که مستاجر واجد شرایط برایشان پیدا کنید و برخی نیز ممکن است با اجاره دادن آن به یک مستاجر توسط خود شما مشکلی نداشته باشند.

  1. آیا به عنوان مستاجر مجاز به اجاره مجدد (sublet) هستید؟

سابلت زمانی اتفاق می‌افتد که مستاجر تصمیم بگیرد اتاقی و یا کل ملک استیجاری را به مستاجر دیگری واگذار کند تا با کسب اجاره بها از طریق آن، هزینه‌های اجاره خودش را کمتر کند. به طور معمول، قوانین و محدودیت‌هایی برای سابلت وجود دارد. این موضوع را با مالک و یا مشاور املاک و مدیر ساختمان در میان بگذارید و درباره محدودیت‌ها از آن‌ها سوال کنید.

melk

  1. آیا می‌توانید اجاره نامه را تمدید کنید؟

اگر محل زندگیتان را دوست دارید و قصد اقامت طولانی مدت در آن را دارید، بهتر است که از همان ابتدا درباره تمدید اجاره با مالک صحبت کنید. در صورتی که مالک قصد فروش واحد یا بازسازی آن را داشته باشد تمدید اجاره با مشکل روبرو خواهد شد.

  1. آیا بیمه اجاره نشینی/ مستاجر الزامی است؟

امروزه بیشتر واحدهای اجاره‌ای و مالکان مستاجرها را ملزم به داشتن بیمه می‌کنند. حتی اگر شما واحدی را اجاره می‌کنید که بیمه مستاجر را اجباری نمی‌کند، بهتر است که خودتان این کار را انجام دهید. بیمه مستاجر می‌تواند از شما در برابر هر گونه خسارت ناشی از بلایای طبیعی، مشکلات لوله کشی، سرقت و غیر محافظت کند.

 

در مورد آپارتمان/خانه/ خانه تک خانواده‌ای

  1. چند نفر می‌توانند در خانه تک خانواده‌ای زندگی کنند؟ شرایط داشتن مهمان چیست؟

بسته به نوع محل اقامت، قوانین و محدودیت‌هایی برای داشتن مهمان بیش از حد در ساعات استراحت وجود دارد. اگر قصد دارید که با یک همخانه زندگی کنید یا خانواده‌ای پر جمعیت دارید، قبل از اجاره حتما استانداردها و معیارهای سکونت مستاجر در آپارتمان را بررسی کنید. به ویژه زمانی که مهمانی دارید که اقامت طولانی پیش شما دارد.

  1. مالک چه اقدامی باید قبل از ورود شما انجام دهد تا واحد برای شما آماده شود؟

تصور نکنید که تمام واحدهای اجاره‌ای قبل از نقل مکان کردن آماده سکونت و نقل مکان هستند. اگر واحد مورد نظر شما از قبل مستاجر داشته است، ممکن است نیاز به تمیز کاری و نظافت داشته باشد. بهتر است در مورد وضعیت وسایل خانه از مالک سوال کنید تا متوجه شوید که آیا نیاز به تعمیر یا تعویض دارند یا خیر.

  1. آیا مجاز به تغییر هر چیزی در محل زندگی خود هستید؟

بسیاری از مالک‌ها و مالکان اجازه تغییرات دائمی در ملکشان را نمی‌دهند. درمورد آویختن قاب عکس بر دیوار، نصب تابلو، نصب فناوری (مانیتور و …) روی دیوار از مالک اجازه بگیرید. این کار ممکن است مجاز باشد اما بهتر است که تایید آن را از خود مالک بگیرید.

  1. چند دسته کلید وجود دارد؟

باید بدانید که چند دسته کلید وجود دارد و چه کسانی کلید‌ها را در اختیار دارند. همچنین در مورد ساختن و تهیه کلید اضافی برای استفاده شخصی خود از مالک اجازه بگیرید. مالک به طور معمول برای خود دسته کلید دارد اما حق ندارد بدون اطلاع به شما وارد خانه شود. از نظر قانونی مالک باید قبل از مراجعه مستاجر را باخبر کنند. در صورت گم شدن کلید و همچنین در موارد اضطرای دانستن اینکه چه کسانی دسته کلید را دارند بسیار مفید است.

lebas

  1. وضعیت رختشویی(laundry) چگونه است؟

تمام آپارتمان‌ها دارای لاندری نیستند. برخی ممکن است یک لاندری در یک طبقه داشته باشند، یا یک لاندری برای کل ساختمان وجود داشته باشد یا اصلا اتاق رختشویی در کل ساختمان وجود نداشته باشد. این موضوع ممکن است بر اجاره‌ای که می‌پردازید تاثیر بگذارد پس بهتر است که از قبل این موضوع را نیز بررسی کنید. اگر لاندری روم  وجود داشته باشد در مورد ساعت‌های شستشو و هزینه آن سوال بپرسید.

قرارداد اجاره از حقوق شما به عنوان مستاجر حمایت می‌کند و تعهدات مالک را ذکر می‌کند و ممکن است در هر استان کمی متفاوت باشد. بهتر است قبل از امضای قرار داد اجاره تمام شبهات را برطرف کنید و سوالاتتان را کامل بپرسید و بی‌جواب نگذارید تا مطمئن شوید که اجاره ملک مورد نظرتان برای شما و خانواده‌تان مناسب است.

 

 

عضو کانال تگرام مهاجر تی وی شوید.
کانال یوتیوب تلویزیون مهاجر را دنبال نمایید.
کانال اینستاگرام آسانترین راه ارتباط

چطور بود؟ ستاره بدین.
[کل: 0 میانگین: 0]

ادمین مهاجر

تلویزیون مهاجر در سال ۱۳۹۸ در شهر ونکوور کانادا تاسیس شد. هدف اصلی تلویزیون مهاجر که یک رسانه مشتمل بر ۸ بخش مختلف است٬ انتقال اطلاعات صحیح به مهاجران فارسی زبان و علاقمندان مهاجرت٬ فارغ از هر جهت گیری مذهبی و سیاسی می باشد. در تلاشیم مهاجرت را توام با آگاهی و راه موفقیت را برای مهاجران هموار سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا