آموزشخواندنی هاکاریابی در کانادا و آمریکا

چگونه سی‌وی درست و متفاوتی بسازیم؟

آموزش کامل تهیه رزومه برای کاریابی مهاجران

یک سی‌وی خوب، چکیده‌ای از نقاط قوت و کلیدی شما برای استخدام و گرفتن شغل جدید است. سی‌وی یا رزومه شغلی برای آنکه جذاب باشد و توجه کارفرما را به خود جلب کند، باید شامل مهارت‌ها و تجربه‌های کاری شما در رابطه با پُست مورد نظر کارفرما باشد. بنابراین مهم است بدانید چطور یک سی‌وی جالب و جذاب بنویسید تا نشان دهید بهترین گزینه برای آن پست هستید. در این مقاله، ما اجزای ‌سی‌وی و طریقه نوشتن آن را شرح می‌دهیم تا بدانید چطور یک سی‌وی متفاوت بنویسید.

یادگیری صحیح تهیه رزومه برای کلیه مهاجران و به ویژه تازه واردان امری بسیار ضروری تلقی می شود چرا که تنها راه نشان دادن تمامی مهارت و تخصص های شغلی افراد به اریه رزومه صحیح و کامل نیازمند است .

سی‌وی چیست؟

در زبان ما به معنای رزومه شغلی، و در زبان لاتین، CV مخفف curriculum vitae به معنای برگی از زندگی یا شرح مختصری از زندگی، سندی است که شرح جامع اما مختصری از دستاوردهای آکادمیک، تجربه و مهارت‌های حرفه‌ای فرد ارائه می‌کند. جز این، جوایز، افتخارات، حوزه‌های مورد علاقه پژوهشی، آثار چاپ و منتشر شده، بورسیه، سخنرانی‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی هم در این سند ذکر می‌شود.

در ایالات متحده و کانادا، داوطلبان از سی‌وی برای تقاضای کار در موقعیت‌های شغلی برون‌مرزی یا پست‌های آکادمیک و پژوهش‌محور در دانشگاه‌ها و همین‌طور در حوزه پزشکی و علوم استفاده می‌کنند. تمام تقاضا‌نامه‌های شغلی در اروپا، بریتانیا، ایرلند و نیوزیلند در قالب سی‌وی ارسال می‌شود. در استرالیا، هند، آفریقا و خاورمیانه سی‌وی معادل رزومه است. اما رزومه با سی‌وی متفاوت است، سی‌وی معمولاً چند صفحه است و یک روزمه استاندارد، کوتاه‌تر یعنی یک یا 2 صفحه است.

با اجزای یک سی‌وی استاندارد آشنا شوید:

– اطلاعات تماس از جمله نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس ایمیل.

– مشخصات فردی که خلاصه‌ای از سی‌وی شما یا اهداف شغلی‌تان است.

– سوابق کاری که وظایف پیشین و فعلی و مسئولیت‌های مرتبط با پستی را که متقاضی آن هستید، شامل می‌شود.

– سوابق تحصیلی.

– مهارت‌های مرتبط با شغل مورد نظر.

– بخش‌های الحاقی که شامل سرگرمی‌ها و علایق مرتبط می‌شود.

چگونه سی‌وی بنویسیم؟

برای نوشتن سی‌وی باید محتوا را به 6 بخش اصلی تقسیم کنید. یعنی:

– اطلاعات تماس

– مشخصات فردی

– سوابق کاری

– سوابق تحصیلی

– مهارت‌ها

– بخش‌های الحاقی (که بسته به نظر کارفرماست)

1- اطلاعات تماس

اطلاعات تماس اولین بخش سی‌وی است و سرتیتر سند است. جایش بالای سند سی‌وی است تا طرف مصاحبه‌کننده راحت به آن دسترسی داشته باشد. این بخش تنها شامل موارد زیر می‌شود:

– اسم و فامیل کامل

– شماره تلفن

– عنوان شغل

– آدرس ایمیل شخصی

– آدرس کاربری در شبکه‌های اجتماعی (اختیاری)

– آدرس وب‌سایت شخصی (اختیاری)

resume3

این اطلاعات را در بخش اطلاعات تماس نیاورید:

– تاریخ تولد

– آدرس محل زندگی

– اطلاعات تماس محل کار فعلی مثل آدرس ایمیل یا شماره تلفن کاری

– عکس (مگر آنکه در آگهی مربوط به شغل ذکر شده باشد)

– آدرس نام کاربری در صفحات شخصی شبکه‌های اجتماعی

تنها اطلاعاتی را درج کنید که در توضیح شغل مورد نظر خواسته شده است. اطلاعات مربوط به صفحات شخصی در شبکه‌های اجتماعی را تنها در صورتی در سی‌وی درج کنید که شانس گرفتن پست مورد نظرتان را بیشتر کند. توجه داشته باشید که حتماً آدرس ایمیل‌تان حرفه‌ای باشد. به عنوان مثال: davistoledo@gmail.com.

2- مشخصات فردی

مشخصات فردی در ابتدای سی‌وی شرح مختصری از مهارت‌های اصلی و ظرفیت‌هایی است که شما می‌توانید به پست مورد نظر اضافه کنید. در این بخش باید مهارت‌ها، سوابق و دستاوردهای مرتبط با شغل مورد نظر را بیاورید. البته مشخصات فردی اجباری نیست، اما اگر آن را در سی‌وی آوردید، سعی کنید نثر و محتوایش حرفه‌ای و نو باشد. سعی کنید در این بخش از کلمات مثبتی چون مطمئن، سازگار، خودانگیخته و مشتاق و علاقه‌مند استفاده کنید.

مشخصات فردی سی‌وی شما باید:

– بگوید شما که هستید.

– مهارت‌ها و دستاوردهای برترتان را برشمارد.

– نام کارفرمای مورد نظرتان را در برداشته باشد.

– اهداف‌تان را به عنوان یک کارمند جدید بالقوه شرح دهد.

resume2

از ذکر این موارد در مشخصات فردی خودداری کنید:

– دلیل تقاضا دادن برای شغل مورد نظر

– دلیل ترک کار قبلی

– حقوق مورد نظر

3- سوابق کاری

بخش سوابق کاری به مصاحبه‌کننده این امکان را می‌دهد که مسیر شغلی شما و ارتباطش با پست مورد نظر را بررسی کند. تجربه‌هایتان را به ترتیب زمانی معکوس، از آخر به اول بنویسید (یعنی آخرین کارتان را اول بنویسید). اگر دانش کاربردی اندکی در خصوص شغل مورد نظر دارید، سوابق تحصیلی‌تان باید پیش از بخش ذکر شود.

در این بخش می‌توانید تا 15 سال سابقه کاری‌تان را با این اطلاعات درج کنید:

– عنوان شغل

– نام شرکت به همراه شهر، استان یا ایالت

– تاریخ استخدام

– سه تا پنج مورد از مسئولیت‌ها و دستاوردهایتان را برای هر شغلی که در آن کار کردید، تیتروار (با استفاده از bullet points) ذکر کنید.

– پروژه‌های پژوهشی

– کار آزمایشگاهی

– تجربه میدانی

– کار داوطلبانه

– ذکر آمار و ارقام برای اثبات دستاوردها

resume1

از آوردن موارد زیر در این بخش خودداری کنید:

– جدول، نمودار یا تصویر

– فاصله بین سوابق استخدام، اگر قابل چشم‌پوشی است

– آدرس شرکت‌هایی که در استخدام‌شان بوده‌اید

– مراجع حرفه‌ای یا اسامی مدیران

– استخدام کوتاه‌مدت، مگر آنکه سابقه کاری‌تان کمتر از دو سال باشد

– سوابق کاری نامربوط

4- سوابق تحصیلی

تاریخ سوابق تحصیلی خود را از آخرین مدرک تا اولین مدرک ذکر کنید. همچنین می‌توانید ارزیابی مدرک، عنوان پایان‌نامه، کار کلاسی، قابلیت‌های حرفه‌ای و دستاوردهای آکادمیک مهم را که مرتبط با پست مورد نظر باشد، ذکر کنید. اگر سابقه کاری مرتبط‌تان بیش از 2 سال است، می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به تحصیلات عالی از جمله مدرک و نام مؤسسه را نیز ذکر کنید.

resume5

5- مهارت‌ها

در بخش مهارت‌ها، دستاوردهای شما در مشاغل قبلی‌تان ذکر می‌شود، از جمله مهارت‌های کلیدی که کسب کرده‌اید و سوابقی که مرتبط با شغل مورد نظر است. مهارت‌هایی که در این قسمت آورده می‌شود، به صنعت، پست و سوابق فردی شما بستگی دارد. درباره مهارت‌های مرتبط با صنعت یا پستی که متقاضی استخدام در آن هستید، تحقیق کنید و توضیح شغلی پست مورد نظرتان را به دقت مطالعه کنید. اگر مهارت‌های شما زیاد است، سعی کنید یک سی‌وی مهارت‌محور بنویسید.

تنها 4 تا 8 مورد از مهارت‌های مرتبط با پست مورد نظر را فهرست کنید، از جمله مهارت‌های خاص شغلی، مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت. به عنوان مثال:

– زبان‌های خارجی

– مهارت‌های فنی مرتبط

– مهارت‌های دارای گواهینامه رسمی

سطح مهارت خود را هم در این بخش ذکر کنید: مقدماتی، متوسط، پیشرفته یا متخصص در هر مهارتی که فهرست کرده‌اید.

برای شرح بیشتر مهارت‌هایتان، پروژه‌هایی را که در آن از استعدادهایتان بهره بردید و همین‌طور نتایجش را فهرست کنید. به عنوان مثال:

– متخصص/ اینفلوئنسر در شبکه‌های اجتماعی

– افزایش تعداد فالوئر تا 51 هزار نفر ظرف پنج ماه

6- بخش‌های الحاقی (بسته به مخاطب یا کارفرما)

در این بخش می‌توان گواهینامه‌های حرفه‌ای، آثار چاپ و منتشر شده، جوایز و دوره‌های آموزشی دیگر را آورد؛ در واقع هر آنچه که مربوط است به طرفی که سی‌وی شما را مطالعه می‌کند. این بخش فرصتی برای خودنمایی است، از فضا به گونه‌ای هوشمندانه استفاده کنید که دستاوردهای منحصربه‌فرد شما را بازتاب دهد.

اگر دانشجو هستید، می‌توانید سوابق کار داوطلبانه و دستاوردهای آکادمیک‌تان را به فهرست اضافه کنید. به مواردی اشاره کنید که بعد بتوانید در مصاحبه با جزئیات بیشتری درباره‌اش صحبت کنید.

اگر سابقه‌ کاری‌تان کم است، شاید بد نباشد سرگرمی‌ها و علایق‌تان را در سی‌وی بیاورید. در یک سی‌وی مبتدی می‌توان به فعالیت‌های غیر حرفه‌ای ویژه نیز اشاره کرد، البته اگر این فعالیت‌ها نشان دهد که شما گزینه مناسبی برای کارفرما هستید؛ مثلاً فعالیت‌هایی که نشان دهد شما به همان زمینه‌ای که کارفرما در آن فعالیت می‌کند، علاقه و تعهد دارید یا باعث می‌شود مهارت‌هایتان را در شغل یا پست مورد نظر به کار ببندید.

بعضی از کارفرمایان نیاز به معرفی‌نامه ندارند، بنابراین نیازی به ذکر آن نیست. شما خودتان می‌توانید این گزینه را به کارفرما پیشنهاد دهید که نشان دهد شبکه ارتباطی کاری شما حاضر است ضمانت شما را بکند.

resume4

پیشنهاداتی برای نوشتن یک سی‌وی کارآمد

این پیشنهادت را به کار ببندید تا نوشتن سی‌وی و قالب‌بندی مهارت‌هایتان بهتر شود.

فونت و رنگ: از فونت‌های استاندارد و خوانا استفاده کنید. در زبان انگلیسی می‌توانید از Calibri, Georgia, Open Sans and Cambria استفاده کنید. در زبان فارسی از سری فونت‌های B Nazanin، B Mitra، B Titr و…. برای متن، عدد فونت را روی 10 یا 12 بگذارید و مراقب باشید که شکل و اندازه در کل سی‌وی یکی باشد. برای تیترها عدد فونت را روی 14 یا 16 بگذارید. این باعث می‌شود که بخش‌های مختلف از هم تفکیک و برجسته شوند.

قالب‌بندی: مراقب باشید که موارد ایتالیک و پررنگ کردن حروف و همچنین فهرست کردن (با استفاده از bullet points) و شکل فونت‌ها، یکدست و هماهنگ باشد. فضای خالی کافی در متن بگذارید و از هر طرف یک حاشیه 1.27 سانتی‌متری در نظر بگیرید. این ساختار و قابلیت خواندن را بهتر می‌کند.

ساختار: مدخل‌ها را به لحاظ زمانی معکوس فهرست کنید تا اولین چیزی که کارفرما می‌بیند، تازه‌ترین دستاوردهای شما باشد. از bullet points استفاده کنید تا کارفرما به سادگی بتواند نگاه اجمالی به گزینه‌ها بیندازد.

محتوا: سعی کنید نثرتان قوی و موجز باشد. از افعال معلوم و قدرتمند در طول متن استفاده کنید. پیش از ارسال سی‌وی، حتماً متن را دوباره بخوانید و ویرایش کنید.

زمان فعل: برای کارهای فعلی از زمان حال استفاده کنید و برای کارهای سابق از زمان گذشته. متن را بخوانید تا زمان افعال یکدست باشد.

 

 

عضو کانال تگرام مهاجر تی وی شوید.
کانال یوتیوب تلویزیون مهاجر را دنبال نمایید.
کانال اینستاگرام آسانترین راه ارتباط

چطور بود؟ ستاره بدین.
[کل: 2 میانگین: 5]

ادمین مهاجر

تلویزیون مهاجر در سال ۱۳۹۸ در شهر ونکوور کانادا تاسیس شد. هدف اصلی تلویزیون مهاجر که یک رسانه مشتمل بر ۸ بخش مختلف است٬ انتقال اطلاعات صحیح به مهاجران فارسی زبان و علاقمندان مهاجرت٬ فارغ از هر جهت گیری مذهبی و سیاسی می باشد. در تلاشیم مهاجرت را توام با آگاهی و راه موفقیت را برای مهاجران هموار سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا