مهاجرت کانادا

مدارک ضروری که باید هنگام مهاجرت به کانادا همراه داشته باشید

جمع کردن زندگی گذشته و انتقال آن به چندین هزار کیلومتر دورتر از موطن خود نیازمند برنامه‌ریزی و آمادگی برای تغییر است و ضروری است که مدارک مورد نیاز خود را هنگام مهاجرت به کانادا به همراه داشته باشید. باید حتماً برای سفری که در پیش دارید برنامه‌ریزی کنید و درباره بهترین و ارزان‌ترین روش انتقال وسایل‌تان به مقصد مورد نظر فکر کنید؛ اما سازماندهی مدارک و اسناد مهم و آوردن آنها به کشور جدید به ویژه هنگام شروع زندگی‌تان در کانادا نیز مسئله بسیار مهمی است که باید قبل از مهاجرت در نظر گرفته شود.

به گزارش تلویزیون مهاجر، به نقل از «arrive in»، در این مطلب درصددیم تا تمام مدارکی را که لازم است هنگام مهاجرت به کانادا با خود بیاورید ذکر کنیم. ممکن است بعضی از این موارد در بدو ورود به کانادا مورد نیاز قرار گیرد، در حالی که برخی دیگر برای انجام کارهای گوناگونی چون پر کردن اظهارنامه مالیاتی، استخدام، ثبت نام در مدرسه یا دانشگاه، اخذ گواهینامه و غیره کاربرد داشته باشند. فهرست زیر به شما کمک می‌کند تا منظم و بدون استرس مدارک خود را تحویل دهید.

doc

هنگامی که می‌خواهید مدارک مهم را جمع کنید، مطمئن شوید که تاریخ همه آنها به روز و به زبان‌ انگلیسی یا فرانسوی ترجمه شده باشد. ممکن است گرفتن بعضی از این اسناد زمان ببرد، پس بهتر است تا لحظه آخر صبر نکنید و زودتر این مدارک را آماده کنید.

نکته: توصیه می‌شود تا تمام مدارک مهم و ضروری را در کوله‌پشتی و یا ساک دستی خود قرار دهید و از گذاشتن آنها در چمدان خودداری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که چند برگ کپی از مدارک آماده کنید تا در صورت گم شدن آنها کپی اسناد را ارائه کنید. کپی‌ها را در ساکی دیگر نگه دارید. همچنین می‌توانید مدارک خود را اسکن و در گوشی خود ذخیره کنید تا دسترسی به آن آسان باشد.

مدارک مورد نیاز در بدو ورود به کشور کانادا:

مدارک اصلی: گذرنامه، برگه اقامت دائم (CoPR)، ویزای اقامت دائم (PR)

برای ماندن در این کشور به مدارک زیر احتیاج دارید:

  • ویزای مهاجرت به کانادا (در موارد لزوم)
  • ویزای اقامت دائم برای اعضای خانواده که به همراه شما آمده‌اند
  • گذرنامه معتبر یا مدارک مربوط به سفر برای هریک از اعضای خانواده
  • دو نسخه کپی از فرم‌های BSF186 و BSF186A
  • فرم‌های BSF186 (B4) و BSF186A (B4A)مربوط به شخص مهاجر

دو نسخه کپی از مدارک زیر را همراه خود داشته باشید (یک نسخه برای خود و نسخه دیگر برای ارائه به مأموران مرزی):

  • فرم BSF186 مدرک گزارش اموال شخصی (با نام فرم B4 شناخته می‌شود) که برای درج کالاهایی که به همراه خود به کانادا می‌آورید مورد استفاده قرار می‌گیرد. داشتن این فرم حتی اگر کالایی با خود نیاورده‌اید اجباری است.
  • فرم BSF186A مدرک گزارش اموال شخصی (فهرستی از کالاهای واردشده؛ به آن فرم B4A نیز می‌گویند) این فرم مختص کالاهایی است که به صورت جداگانه وارد کشور می‌شوند و در هنگام ورود آنها را با خود نمی‌آورید.

این دو فرم را باید اولین باری که وارد کانادا می‌شوید همراه داشته باشید. در بعضی موارد در فرودگاه‌های بین راه نیز از شما این مدارک را می‌خواهند. پس مطئمن شوید که این فرم‌ها را با خود یا در چمدانتان دارید.

توجه: تکمیل این فرم‌ها پیش از ورود به این کشور الزامی نیست؛ اما اگر از قبل آنها را پر کنید در وقت شما صرفه‌جویی خواهد شد. اگر می‌خواهید در فرودگاه این فرم‌ها را پر کنید، تمام اطلاعات ضروری را از پیش آماده کنید.

گواهی ارزش جواهرات

ممکن است مأموران در جریان مصاحبه از شما درباره جواهرات یا زیورآلات گرانبهایی که با خود دارید سوال‌هایی بپرسند. این موارد را با جزئیات کامل در فهرست اموال شخصی‌تان ذکر کنید. قیمت هر تکه طلا را بدانید و یا فاکتورهایی را که از کشور خود دارید همراه بیاورید.

bank

اثبات وجود سرمایه برای اقامت

اگر تحت برنامه کارگر ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program)یا برنامه معاملات ماهر فدرال (Federal Skilled Trades Program) به کانادا می‌روید، ممکن است که مأموران مهاجرت از شما بخواهند تا گواهی سرمایه خود را نشان دهید. کسانی که تحت برنامه کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class) مهاجرت می‌کنند یا اشخاصی که در کانادا پیشنهاد شغلی دارند نیازی نیست که سرمایه خود را اثبات کنند. شما برای اثبات این سرمایه باید از هر بانک یا مؤسسه‌ای که پول شما در آنجا قرار دارد نامه رسمی بگیرید.

نامه‌ها باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

  • در سربرگ مؤسسه مالی مورد نظر چاپ شده باشد
  • دربردارنده اطلاعات تماس شما باشند (آدرس، تلفن و ایمیل)
  • نام شما در آن ذکر شده باشد
  • بدهی‌های معوقه مثل بدهی وام یا کارت اعتباری در آن مشخص شده باشد
  • شماره حساب، تاریخ افتتاح حساب، مانده حساب و میانگین تراز شش ماه گذشته برای هر حساب بانکی و سرمایه‌گذاری ذکر شده باشد

توجه: نیازی نیست تمام پولی را که در برنامه تعیین شده با خود بیاورید. در صورتی که مأمور مهاجرت در بدو ورود از شما این مدارک را خواست، می‌بایست اظهارنامه بانک را به ایشان ارائه کنید.

چند نکته: اگر بیش از 10 هزار دلار کانادایی حمل می‌کنید، به مأموران بگویید. در صورتی که به آنان اطلاع ندهید جریمه خواهید شد و سرمایه شما طبق قانون ضبط می‌شود. این سرمایه می‌تواند به صورت نقدی، چک، پیش‌نویس بانک، چک مسافرتی یا اسنادی مثل سهام، اوراق بهادار، اوراق قرضه یا اسناد خزانه دولتی باشد. اگر مبلغی که بانکتان ذکر کرده به واحد پولی غیر از دلار کاناداست، می‌بایست از نرخ صرافی بانک کانادا استفاده کنید و این مبلغ را به دلار کانادا درج کنید.

dr

دارو

ممکن است سیستم دارویی کانادا با کشور شما متفاوت باشد؛ مثلاً ممکن است دارویی را که در کشور خود بدون نسخه خریداری می‌کنید، در کانادا به نسخه نیاز داشته باشد. اندازه و نوع محصولات بهداشتی که افراد مجازند وارد کانادا کنند نیز دارای محدودیت‌هایی است. لذا توصیه می‌شود تا برای هر دارویی که مصرف می‌کنید نسخه پزشکتان را همراه داشته باشید.

مدارکی که برای تحصیل یا استخدام ممکن است به آنها احتیاج پیدا کنید:

  • رزومه
  • توصیه‌نامه از کارفرمایان پیشین
  • مدارک تحصیلی
  • نتایج آزمون زبان
  • نتیجه ارزشیابی تحصیلی

مدارکی که ممکن است برای ثبت نام فرزندتان احتیاج داشته باشید

  • شناسنامه یا کارت ملی یا گواهی فرزندخواندگی
  • سوابق تحصیلی تمام فرزندان
  • سوابق واکسیناسیون فرزندان

مدارکی که برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی ممکن است نیاز داشته باشید

  • اظهارنامه‌های مالیاتی دو یا سه سال گذشته در کشورتان
  • پیشینه اخیر شما از درآمدهای خارجی و املاک و سرمایه‌گذاری‌ها

paper

مدارک مهم دیگر

  • بیمه درمانی موقت و بیمه مسافرتی
  • سوابق پزشکی
  • گواهینامه رانندگی یا مدرکی در این مورد که قابل استفاده باشد
  • سند ازدواج یا طلاق

شاید مهاجرت به کشوری دیگر روندی سخت داشته باشد؛ اما می‌بایست برای این مهاجرت برنامه‌ریزی کنید و تمام مدارک را از پیش آماده کنید تا در کشور مقصد دچار پریشانی و اضطراب نگردید. ممکن است تمام مدارکی که در بالا گفته شد مورد استفاده شما قرار نگیرند ولی بهتر است تمام آنها را همراه داشته باشید، شاید روزی مفید واقع شوند. قوانین و دستورالعمل‌های دولتی، به خصوص در دوران کرونا، هر چند وقت یک‌بار به‌روز می‌شوند پس لازم است همیشه در جریان آخرین اخبار مربوط به سایت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا(IRCC) قرار بگیرید تا مشکلی در روند مهاجرت شما به‌ وجود نیاید.

 

عضو کانال تگرام مهاجر تی وی شوید.
کانال یوتیوب تلویزیون مهاجر را دنبال نمایید.
کانال اینستاگرام آسانترین راه ارتباط

چطور بود؟ ستاره بدین.
[کل: 1 میانگین: 1]

ادمین مهاجر

تلویزیون مهاجر در سال ۱۳۹۸ در شهر ونکوور کانادا تاسیس شد. هدف اصلی تلویزیون مهاجر که یک رسانه مشتمل بر ۸ بخش مختلف است٬ انتقال اطلاعات صحیح به مهاجران فارسی زبان و علاقمندان مهاجرت٬ فارغ از هر جهت گیری مذهبی و سیاسی می باشد. در تلاشیم مهاجرت را توام با آگاهی و راه موفقیت را برای مهاجران هموار سازیم.

یک دیدگاه

  1. سلام.
    کسانی کی درخواست مهاجرت کانادا را قبلاً انجام و مورد قبول هم بودند و اقدام بعدی آنها تکمیل مدارک پزشکی بوده چقدر شانس دارند . که مهاجرنشین انجام شود.
    با تشکر
    دلجوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا