کاناداداستانهای مهاجرتمونترال

مهاجرت جواد به کبک کانادا – قسمت چهارم

کارهای بعد از ورود به کانادا

ادامه داستان از قسمت سوم مهاجرت جواد به مونترال … تقریبا دو ساعتی طول کشید تا نوبتمون بشه، کارمندان اون قسمت با طمأنینه ی خاصی کار میکردن و برای ما که تازه رسیده بودیم از ایران و عادت نداشتیم که کارمندی آروم و خونسرد کار کنه یکم تازگی داشت. وقتی نوبتمون شد اول یک آفیسر مدارکی رو ازمون خواست از جمله برگه ی CSQ و در مورد بارمون پرسید و اینکه آیا بار دیگه ای داریم که بعدا بیاریم یانه و سوالات دیگه ای که یادم نمیاد و بعد ما رو سپرد دست کارمند دیگه ای که بهمون توضیحاتی داد که یک مهاجر تازه وارد نیاز داره بدونه از جمله اینکه گفت باید برید SIN بگیرید (یک چیزی شبیه کد ملی خودمون) و برای کارت ملدی(کارت برنامه بیمه درمانی) تاریخ مشخص کرد که بریم و محل دقیقش رو گفت.

بهمون یک نقشه ی بزرگ مونترال به همراه یک کتاب قوانین شهروندی و چندتا بروشور دیگه داد که یکیش شامل آدرس و شماره تلفن دفاتر راهنمای مهاجرین تازه وارد و دیگری شامل برنامه ها و فستیوالهای مونترال بود و چون انگلیسی صحبت می کردیم بروشور دیگه ای داد و خیلی تشویقمون کرد که تو برنامه آموزش زبان فرانسه دولت کبک که برای مهاجرین هست ثبت نام کنیم و گفت که کمک هزینه هم دریافت می کنید اگر ثبت نام کنید و با روی خوش و آرزوی موفقیت بدرقه مون کرد.

شهر مونترال استان کبک
به گفته برخی شهر مونترال در تابستان دومین مقصدتوریستی در آمریکای شمالی است

چمدونهامون رو تحویل گرفتیم و اومدیم بیرون و با استقبال گرم خواهر و خانواده اش مواجه شدیم. چمدونها رو تو دوتا ماشینشون جا دادیم و رفتیم به سمت خونه شون. هوا خوب و مطبوع بود و هنوز آفتاب غروب نکرده بود، از کنار جاده ای ساحلی بسیار زیبا گذشتیم. بعد یکسال خواهرم و خانواده اش رو میدیدم و خوشحال بودم و خستگی سفر از همون دیدار بدر رفت و اونشب به صحبت و تازه شدن دیدارها گذشت. روز یکشنبه رو به استراحت و گشت و گذار اطراف خونه خواهر گذروندیم و برای هفته آینده برنامه چیدیم. چندین کار باید انجام می دادیم و باید زندگی رو مثل آدمی که تازه متولد شده شروع می کردیم.

حالا باید میرفتم سراغ چک لیستی که برای بعد ورود به کانادا آماده کرده بودم و دونه دونه انجامشون میدادم

گرفتن شماره بیمه تامین اجتماعی ( سین نامبر )

اولین کاری که باید انجام میدادیم گرفتن سین نامبر (SIN) بود. شماره ای که هر فرد کانادایی باید داشته باشه و مثل کد ملی میمونه و بدون اون یکجورایی نمیشه تو کانادا زندگی کرد. برای دریافتش رفتیم نزدیک ترین سرویس کانادا که این کار رو انجام میده. خلوت بود، نوبت گرفتیم و نشستیم، کمتر از پنج دقیقه بعد شماره ی ما روی تلویزیون محل انتظار اعلام شد، بلند شدیم که بریم به سمت اتاق اعلام شده که آقایی جوان، خوشتیپ و خنده رو اومد سمت ما و خودش رو به اسم کوچک معرفی کرد و دست داد و خوش آمد گفت. بسیار خوش برخورد و مودب بود و خوش و بش می کرد و گرم و صمیمی کار ما رو انجام داد و دو تا کاغذ پرینت گرفت حاوی SIN من و خانومم و بهمون تقدیم کرد و با آرزوی موفقیت ما رو مشایعت کرد.

خیلی تجربه ی خوبی بود واسمون. برای ما که انجام کارها در ادارات دولتی ایران را به گونه ای دیگر تجربه کرده بودیم، این طرز برخورد بسیار خوشایند بود و لذت بردیم. اون روز رو با شوهر خواهرم به گشت و گذار در شهر و دیدن داون تاون مونترال سپری کردیم. شهر مونترال اونجوری که فکر میکردم مدرن و شیک با بزرگراههای وسیع و پیچ در پیچ نبود. پیش زمینه ی ذهنی دیگری داشتم نسبت به آنچه که میدیدم. شهر حال و هوای اروپایی داشت با ساختمانهایی بیشتر قدیمی. حتی برجها و ساختمانهای مرتفع هم گویا سی یا چهل ساله به نظر می رسیدند. آسفالت خیابونها ترک خورده و پر دست انداز بود که جای تعجب داشت برام.

زیباییهای کبک
اون روز رو با شوهر خواهرم به گشت و گذار در شهر و دیدن داون تاون مونترال سپری کردیم

کلا تصویر ذهنی بهتری داشتم از امریکا و جهان اول. برای مثال در مقایسه با دبی مونترال از نظر زیر ساخت شهری و زیبایی بصری ساختمان هاش حرفی برای گفتن نداره. البته شهرهای دیگه کانادا از جمله تورنتو و ونکوور اوضاعشون از نظر زیبایی ساختمانها و خیابان ها از مونترال بهتره. اما آرامش خاصی توی این شهر موج میزد که آدم دلبسته اش میشد، خانه های قدیمی که سن بعضی ازون ها بالای صدها سال میشه، درختان بلند کهنسال، هوای مطبوع و کمی شرجی، پارکهای فراوان که تو هر محله ای حداقل دو سه تا پارک هست، دوچرخه سواران خوشحال و رانندگی آهسته و بدون استرس مردمان مونترال به چشم هر تازه واردی میاد و تابستانهایی پر از فستیوال های رنگارنگ و جذاب که این شهر رو بعد از لاس وگاس به توریستی ترین شهر امریکای شمالی و کانادا تبدیل کرده.

باز کردن حساب بانکی در کانادا

فردای اونروز رفتیم بانک برای گشایش حساب بانکی، فکر می کردیم که همون روز می تونیم حساب بانکی باز کنیم اما برامون وقت ملاقات تعیین کردند برای سه روز بعد. تعجب کرده بودم چون تو ایران گشایش حساب بانکی کار راحتیه و بلافاصله میتونی در عرض نیم ساعت انجام بدی و نیازی به قرار ملاقات نیست. به هر ترتیب بعد سه روز رفتیم و باز هم با استقبال گرم مسئول بانک مواجه شدیم و ما رو به اتاقش برد و کار افتتاح یک حساب ساده بانکی یک ساعت و نیم طول کشید.

بعد ازین یک ساعت و نیم ما یک حساب جاری، یک حساب پس انداز، یک حساب به دلار امریکا، یک دبیت کارت و یک کارت اعتباری (من ویزا کارت و خانومم مستر کارت) داشتیم. مسئول مربوطه تمامی اطلاعات لازم رو برامون تشریح کرد و بروشورهای مربوطه رو بهمون داد و حتی نصیحت هایی هم کرد برای خانه پیدا کردن و کار و زندگی و ما رو به خدا سپرد. یک نکته رو بگم که شاید به دردتون بخوره، اگر از ایران با خودتون دلار امریکا آوردین اینجا اون رو تو حساب بانکتون واریز نکنین چون معمولا نرخ تبدیل ارز در بانکها پایینتر از صرافی هاست و هنگام تبدیل دلار امریکا به دلار کانادا از حسابهاتون به هم مختصری ضرری می کنین و بهتر دلار امریکا رو ابتدا در صرافی تبدیل کنین و بعد واریز کنید به حسابتون.

نکته ی بعدی اینکه بعضی از بانکها برای مهاجرین تازه وارد پروموشن ها و تخفیف هایی دارند که قبل از انتخاب بانک تون اگر تحقیق کنید و ببینید کدوم بانک شرایط بهتری داره بهتره. مثلا بانکی که من انتخاب کردم برای تازه واردین ویزا کارت گلد رو بدون هزینه ی ماهیانه میداد و میتونستی یک تبلت رو قسطی ماهی ۱۵ دلار و قیمت مناسب بخرید و هزینه ماهیانه حساب بانکی هم صفر بود. اینجا داشتن حساب بانکی در شرایط عادی هزینه داره و ماهیانه از حسابتون برداشت میشه.

طبیعت کبک کانادا

خرید خط موبایل در کانادا

تو همون سه چهار روز اول از یکی از مجتمع های تجاری نزدیک خونه خواهرم یک خط موبایل هم گرفتم که خیلی سریع و ساده انجام شد و با نصیحت شوهر خواهرم پلن نگرفتم تا در موقعیت بهتر و با نرخ بهتر پلن مناسب رو بخرم. تو کانادا اگر شما قرارداد دوساله ببندی با شرکت ارائه دهنده ی شماره موبایل، به صورت قسطی گوشی موبایل به شما می دهند و هر دو سال میتونید گوشی نو داشته باشید. دو یا سه بار در سال تخفیف ها و شرایط خوبی قائل میشوند برای خریداران بخصوص جمعه سیاه (black Friday) و باکسینگ دی (Boxing day) که اگر سعی کنید در این ایام خرید کنید پلن بهتری نصیبتون میشه.

خاطرات مهاجرت به کبک کانادا
آرامش خاصی توی مونترال موج میزد که آدم دلبسته اش میشد

در هنگام خرید هم از چونه زدن فراموش نکنید، تا جایی که می تونید تخفیف بگیرید و بعد خرید هم تقاضای هدیه کنید که شامل اکسسوری های مختلف گوشی میشه، حتما یادتون باشه که چونه زدن اینجا جواب میده و تقاضای هدیه هم بی جواب نمیمونه و هر دو سال یکبار این کار رو تکرار کنید. یعنی اول خوب بگردید و پلن ارزون و مناسب رو پیدا کنید و حسابی چونه بزنید بعد خرید کنید و تقاضای دریافت اکسسوری کنید. پایان قرارداد دوساله شما این امکان رو دارین که با همون شماره تلفن قبلی با یک شرکت دیگه قرارداد ببندین اما معمولا همون شرکتی که باهاتون قرارداد داره سعی میکنه بهترین قیمت رو بده تا مشتریش رو از دست نده، یادتون باشه این شما هستین که باید پیگیر باشین و تماس بگیرین و چونه بزنید و گرنه قرارداد با همون مقدار قبلی ادامه پیدا میکنه.

دیگه حالا وقتشه با خیال راحت گشتی در شهر بزنیم. در قسمت بعد خواهید خوند که چه چیزهایی در اولین نگاه توجهم رو جلب کرد و با ایران متفاوت بود. ادامه دارد…

تمام نظرات شما توسط جواد و بابک خونده و پاسخ داده میشه. اگر نظر یا سوالی دارید همین پایین مطرح کنید.

 

چطور بود؟ ستاره بدین.
[کل: 9 میانگین: 3.4]

جواد

من جواد هستم و نزدیک به چهار سال است که در مونترال کانادا زندگی میکنم. در تلویزیون مهاجر داستان مهاجرتم به استان کبک کانادا رو نقل میکنم تا راهنمایی باشه برای افرادی که عازم همین مسیر هستند.

‫27 نظر از خوانندگان

  1. ممنون بابت اطلاعات مفیدترین ،میشه بفرمایید بانکی که حساب باز کردین که برای مهاجرین تازه وارد تخفیف داشت اسمش چی بود.، سپاسگزارم

  2. لطف کنید در این مورد هم توضیح بدین واسه کسایی ک فامیل ،دوست یا آشنایی اونجا ندارن ،شرایط چ جوری میشه🙏🏻

    1. سلام دوست عزیز، شما میتونید با عضویت توی گروههای تلگرامی و فیسبوکی مختلف اطلاعات زیادی کسب کنین و اونجا سوالاتتون رو مطرح کنین از ایرانیای اینجا، قبل اومدن خونه سابلت کنین، برای روز رسیدنتون ماشین رزرو کنین که بیان دنبالتون فرودگاه و جای نگرانی نیست به نظر من و دوستان زیادی هستن که پاسخگوی شما خواهند بود. امیدوارم مهاجرت خوبی پیش رو داشته باشین🌹

  3. درود بر شما
    بسیار بسیار ممنونم از شما و تلویزیون مهاجر و آقای بابک عزیز بخاطر این لطف بزرگ و انسانیتتون……..
    واقعا کار بزرگی رو انجام میدین شاید خودتون باورتون نشه ک چ تاثیر مثبتی دارید روی کسایی ک مثل ماها قصد مهاجرت داریم و با خوندن تجارب شما بزرگواران ب چ آرامشی میرسیم و واقعا استرسمون خیلی خیلی کمتر میشه.
    چون هیچ ذهنیتی ب واقع و اینقدر دردسترس نداریم…..🙏🏻🙏🏻🙏🏻

  4. ممنون از اینکه توصیح جامعه وکامل دادید و خیلی کمک میکنه که مهاجرت کنی از اطلاعات کاملی برخوردار میشیم باسپاس از آقا بابک وآقاجواد که داستانشون رو به این زیبایی نشر کردن وتوی سایت گذاشتن

  5. صداقت رو میشه در نوشته هاتون حس کرد. ممنون از وقتی که
    میزارین و تجربیات تون رو در اختیار خواننده قرار میدید. منتظر قسمت های بعد هستم.

  6. موفق باشيدالان فقط يه سوال ذهن منودرگيركرده چون ظرايط ايران براتون مطلوب بوده الان احساس رضايت داريداگه برگردي به قبل بازم تصميمتون رفتنه؟

    1. سلام. شکر خدا الان سطح و کیفیت زندگیم هر دو بالاتر رفته و بسیار راضیم از مهاجرت و تصمیمی که گرفتم

  7. سلام. به محض باز شدن پروازها میاییم مونترال. خیلی برای کارهای اولیه استرس دارم. سطح زبانمون متوسط هست و همه ی کارهای مهاجرت را تا به حال وکیلمون انجام داده. دوست یا فامیلی هم اونجا نداریم. میشه قبل از اومدن باهاتون درمورد چندتا موضوع مشورت کنم؟ اگر بله چجوری؟

    1. سلام، خوشحال میشم اگر بتونم مشورتی بدم یا کاری براتون انجام بدم. لطفا به پیج اینستاگرام من پیام بدین

  8. مثل همیشه عالی بسیار سلیس توضیح دادید فقط کاشکی ی مرجع برای دانستن قوانین و مقررات و شرایط مهاجرت به کانادا معرفی کنید ک مطالعه کنیم
    ممنونم از تلویزیون خوب مهاجر

  9. سلام خیلی خوب توضیح میدید ممنون از لطفتون لطفا ادامه بدید من همچنان منتظر قسمتهای بعد هستم و فکر کنم جز اولین کسانی باشم که مطالب جدید را میخونم

    1. سلام، شما لطف دارین، قسمتهای بعدی هم بزودی منتشر خواهد شد. محبت شما مایه دلگرمی ماست🌹

  10. سلام ممنون از شما ولی با این شرایط سخت میشه انتخاب کرد چون از خوبیها میگید و مقایسه سخت میشه

    1. سلام. ممنون که پیگیر داستان من هستین. من سعی میکنم تجربه ی خودم رو بدون لحاظ تعصب یا غرض ورزی با صداقت بیان کنم و اگر بدی دیده باشم مطمئن باشین حتما بیان میکردم و در قسمتهای بعدی بیان خواهم کرد.

  11. ممنون که تجربیات خودتون رو در اختیار دوستان میگذارید. موفق باشید🙇‍♀️👌🏼💙منتظر قسمت بعد هستیم

    1. من که واقعا لذت میبرم از خوندن داستانها و خودم رو جای شما حس میکنم
      یعنی این روزها نسیب من میشه.؟؟؟،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا