کانادااخبار کانادا

زمان‌بندی واکسیناسیون کرونا در کانادا

چه زمانی نوبت من می‌رسد؟

خبرها درباره واکسیناسیون کرونا در کانادا دوباره شدت گرفته و مردم کانادا پرسشی مشابه دارند: چه زمانی نوبت من می‌رسد؟ از کجا باید مطلع شوم؟

vacc

هر استانی برای تزریق واکسن کرونا برنامه‌های مرحله‌ای در نظر گرفته که نشان می‌دهد اولویت تزریق واکسن به گروه‌های مختلف از چه قرار است و افراد چه زمانی می‌بایست منتظر دریافت واکسن بمانند.

به گزارش تلویزیون مهاجر و به نقل از cbc، تمام استان‌ها و ایالت‌های کانادا اعلام کردند که با افزایش تعداد واکسن‌ها سرعت آنان برای تزریق واکسن بیشتر خواهد شد، اما این زمان‌بندی هنوز برای برخی از استان‌ها نامشخص است. در این مطلب می‌خوانیم که چه گروه‌هایی در چه زمانی واکسینه خواهند شد.

1024px Flag of British Columbia.svg

بریتیش کلمبیا

این استان هنوز در مرحله ابتدایی تزریق واکسن قرار دارد که در این مرحله تنها کادر درمان و کارکنانی که از بیماران مبتلا به کووید-19 مراقبت می‌کنند واکسینه می‌شوند. مرحله بعدی در ماه فوریه تا مارس اجرا می‌شود که در آن تمامی افراد 80 سال به بالا، افراد آسیب‌پذیر 65 سال به بالا، کارکنان بیمارستان‌ها و پزشکان متخصص، افرادی که در محیط‌های خاص کار می‌کنند و پرستاران سالمندان واکسینه خواهند شد.

این استان اعلام کرده که مردم عادی می‌توانند از ماه آوریل واکسن تزریق کنند و افراد سالمند در اولویت‌اند.

کلینیک‌های تحت نظارت مقامات بهداشت محلی در 172 محل اعم از سالن‌های ورزشی، استادیوم‌ها، مراکز همایش و سالن‌های اجتماعات مستقر می‌شوند. مسئولان این استان گفته‌اند که تا پایان ماه فوریه به تمام افراد 80 سال به بالا و افراد آسیب‌پذیر بالای 65 سال و سالخوردگان اعلام خواهند کرد برای گرفتن وقت واکسن پیش‌ثبت‌نام کنند.

پیش‌ثبت‌نام واکسن در ماه مارس شروع می‌شود. افراد می‌توانند حدود 2 تا چهار هفته پیش از موعد به صورت تلفنی یا آنلاین این کار را انجام دهند. واجد شرایط بودن افراد بر حسب مرحله‌بندی واکسن و سن مشخص خواهد شد. واجد شرایط بودن کسانی که برای دریافت واکسن با آنها تماس گرفته شده پیش از انتخاب محل، روز و زمان تزریق، بررسی می‌شود. پس از آنکه اولین دُز واکسن دریافت شد، از طریق ایمیل، پیامک یا تلفن به آنها خبر داده می‌شود تا برای دُز دوم آماده شوند.

1024px Flag of Alberta.svg

آلبرتا

این استان در مرحله اول تزریق واکسن قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود این مرحله تا پایان ماه جاری ادامه داشته باشد و تمامی کارکنان بخش بهداشت که با بیماران مبتلا به کووید-19 در تماس‌اند و همچنین افرادی که برای مدت طولانی در بخش‌های مراقبت از سالمندان و ناتوانان کار می‌کنند واکسینه شوند. از روز 24 فوریه تمام افراد بالای 75 سال و افراد بالای 65 سال که در First Nations و Metis هستند واجد شرایط دریافت واکسن خواهند بود. مسئولان آلبرتا پیش‌بینی می‌کنند حدود 230 هزار فرد مسن در این 2 گروه ذکر شده وجود داشته باشند.

سازمان خدمات درمانی آلبرتا با توجه به برنامه پیش‌بینی‌شده برای تزریق واکسن می‌گوید که انتظار می‌رود تا پایان ماه مارس تمامی افراد واجد شرایط در این مرحله واکسینه شوند. مرحله دوم احتمالاً در ماه آوریل شروع می‌شود. در این مرحله تمام افراد 50 تا 74 سال، افراد بیمار، افرادی که در First Nations و Metis هستند و 35 سال به بالا سن دارند و اشخاصی که در محیط‌های شلوغ زندگی می‌کنند و پرستاران واجد شرایط می‌توانند واکسن را دریافت کنند.

مسئولان می‌گویند که با افزایش منابع، سرعت تزریق واکسن را با کمک کارکنان بخش درمانی، داروخانه‌ها و پزشکان خانواده بالاتر خواهند برد. این استان توانست در 6 هفته آخر پاییز حدود 1.3 میلیون واکسن آنفلوانزا تزریق کند که این رقم چیزی در حدود بیش از 30 هزار تزریق در روز بود.

1024px Flag of Saskatchewan.svg

ساسکاچوان

مرحله اول تزریق واکسن در این منطقه هنوز در حال اجراست و کارکنان بخش درمان، پرسنل واحدهای مراقبت طولانی‌مدت (مثل خانه سالمندان)، افراد 70 سال به بالا و افرادی که دور از خانه و در مناطق شمالی هستند و بالاتر از 50 سال سن دارند در حال واکسینه شدن هستند.

زمان دقیق اجرای مرحله دوم هنوز مشخص نیست، اما در مرحله دوم تمام کسانی که 60 تا 69  سال دارند، افراد آسیب‌پذیر و کارکنان و ساکنان بخش مراقبت‌‌ در خانه و افرادی که در پناهگاه‌ها هستند واکسینه می‌شوند. مسئولان این استان انتظار دارند که با شروع مرحله دوم 226 کلینیک در 181 گروه در سراسر استان به تزریق واکسن بپردازند. مکان‌های بیشتری مثل داروخانه‌ها و مطب‌ها نیز پس از آن شروع به تزریق واکسن خواهند کرد. برای تزریق واکسن از مردم خواهند خواست تا از طریق تلفن یا اینترنت ثبت‌نام کنند و واکسن را دریافت نمایند.

1024px Flag of Manitoba.svg

مانیتوبا

گروه‌های تزریق واکسن در مانیتوبا هم‌اکنون حدود 1400 نفر را در بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و مکان‌های درمانی واکسینه کرده‌اند. در روز 19 فوریه واکسیناسیون در برندن و وینی‌پگ آغاز شد. گروه دیگری که در مرحله اول واجد شرایط دریافت واکسن نیستند ساکنان و کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی‌اند.

مانیتوبا ماشین‌حسابی را طراحی کرده تا اهالی این استان با استفاده از آن بتوانند تاریخ دریافت واکسن خودشان را تخمین بزنند. مسئولان این استان انتظار دارند که در روز 5 مارس 2 منطقه حیاتی دیگر در Selkirk و Modern-Winkler را واکسینه کنند و آمار واکسیناسیون را به 6 منطقه برسانند (سه منطقه وینی‌پگ، برندن و تامپسون و یک منطقه فرودگاهی در خارج از تامپسون است).

مسئولان این استان می‌گویند در نظر دارند تا ماه آوریل این تعداد را به 13 منطقه برسانند. حدود هزار و 212 نفر برای تزریق واکسن استخدام شده‌اند. هنگامی که واکسن تأییدشده حاضر شود، بیش از 400 کلینیک درمانی و داروخانه برای کمپین ایمن‌سازی به خدمت گرفته خواهد شد.

1024px Flag of Ontario.svg

انتاریو

مرحله اول واکسیناسیون در این استان در حال اجراست و کارکنان و پرستاران بخش مراقبت‌های بهداشتی، خانه‌های سالمندان و خانه‌های سلامت First Nation و کارکنان بخش درمانی در اولویت هستند. انتظار می‌رود با افزایش منابع واکسن در مرحله اول افراد بالای 80 سال، کارکنان، ساکنان و پرستاران خانه‌های سالمند و کارکنان بخش درمان و همه افرادی که با بیماری‌های مزمن در خانه بستری شدند واکسینه شوند.

مرحله دوم واکسیناسیون در ماه مارس شروع می‌شود. در این مرحله بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های سیار واکسیناسیون، داروخانه‌ها، کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی نیز کار تزریق واکسن‌ را انجام خواهند داد. مرحله سوم نیز برای واکسینه عموم پیش‌بینی شده که انتظار می‌رود تا اواخر تابستان این کار انجام شود.

انتاریو سامانه آنلاینی را برای پیش‌ثبت‌نام و تعیین نوبت راه‌اندازی کرده است. کسانی که به اینترنت دسترسی ندارند می‌توانند از طریق سرویس پشتیبانی این کار را انجام دهند. کلینیک‌های سیار محلی نیز به همت واحدهای بهداشت عمومی برای تزریق واکسن آماده شده‌اند.

800px Flag of Quebec.svg

کبِک

این استان در حال واکسینه کردن گروه‌های در اولویت مثل کارکنان بخش درمان در خط مقدم مبارزه با کووید-19، ساکنان خانه سالمندان و افرادی است که در مناطق دوردست زندگی می‌کنند. کبک قصد دارد هنگامی که واکسن‌های بیشتری برسد افراد بالای 70 سال و کسانی را که بیماری‌های مزمن دارند واکسینه کند. مسئولان مشغول آماده‌سازی محل‌هایی چون استادیوم المپیک برای تزریق واکسن هستند.

در حال حاضر مکان‌هایی برای تزریق گسترده واکسن آماده شده که یکی از آنها Palais des congres de Montreal در مرکز شهر است. پیش‌بینی می‌شود که تا 2 هزار نفر در این مکان واکسینه شوند. سازمان بهداشت کبک می‌گوید قصد دارد کمپینی برای کسب اطلاعات راه‌اندازی کند تا شهروندان بتوانند درباره روند واکسیناسیون اطلاعاتی به دست آورند.

1024px Flag of New Brunswick.svg

نیو برانزویک

مرحله اول واکسیناسیون در این استان در حال اجراست و ساکنان و کارکنان بخش بهداشت و کسانی که در خط مقدم مبارزه با کووید-19 قرار دارند و همین‌طور افراد بالای 85 سال و First Nation در اولویت هستند. مرحله دوم تزریق واکسن نیز در ماه آوریل آغاز می‌شود و افرادی که در تماس مستقیم با بیماران قرار دارند (مثل داروسازان و دندان‌پزشکان)، آتش‌نشان‌ها، افسران پلیس، پرستاران سالمندان، افراد بالای 70 سال، بیماران با بیماری‌های مزمن، داوطلبان نگهداری از افراد کم‌توان، افراد بالای 40 سال که سه یا چند بیماری مزمن دارند و رانندگانی که به صورت منظم از مرز کانادا و آمریکا عبور می‌کنند واکسینه می‌شوند.

800px Flag of Prince Edward Island.svg

جزیره پرنس ادوارد

در این منطقه نیز واکسیناسیون در مرحله اول قرار دارد و تا ماه مارس ادامه خواهد داشت. پرستاران واکسن‌ها را تحویل دادند و داروسازان برای تجویز دُزها آموزش دیدند. کارکنان خانه‌های سالمندان، کادر درمان که در تماس مستقیم با بیماران مبتلا به کووید-19 هستند، افراد بالای 80 سال، ساکنان و کارکنان اماکنی که از تجهیزات مشترک استفاده می‌کنند (پناهگاه‌ها و دارالتادیب‌ها)، رانندگان کامیون و کارگرانی که معمولاً به خارج از استان می‌روند در این مرحله واکسن دریافت می‌کنند.

کلینیک‌های مختص تزریق واکسن در روز 22 فوریه افراد 80 سال به بالا را واکسینه می‌کنند. مسئولان این استان می‌گویند بقیه گروه‌ها نیز به زودی واکسینه خواهند شد. انتظار می‌رود چهار کلینیک در O’Leary, Summerside, Charlottetown, Montague در ماه مارس کار تزریق واکسن را انجام دهند.

800px Flag of Prince Edward Island.svg

نوا اسکوشیا

تلاش برای تزریق واکسن در این استان هنوز در مرحله ابتدایی قرار دارد. در این مرحله کارکنانی که مستقیماً با بیماران در تماس‌اند و افرادی که در خانه‌های سالمندان و توان‌بخشی کار و زندگی می‌کنند در اولویت دریافت واکسن قرار دارند. در مرحله بعدی نیز این افراد واکسینه خواهند شد: کارکنان بخش درمان، پزشکان، پرستاران، دندان‌پزشکان، داروسازان، افرادی که در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند، کسانی که برای کار مجبورند سفر کنند (مثل رانندگان کامیون)، اشخاصی که بر بهداشت غذا نظارت دارند (مثل کارکنان کارخانه‌های مواد غذایی)، افراد 75 تا 79 ساله و کسانی که بالای 80 سال دارند.

در این استان کلینیک‌هایی برای تزریق واکسن در حال ساخت است. اولین نمونه این کلینیک‌ها (برای واکسیناسیون افراد بالای 80 سال) در مرکز بهداشت IWK  در هالیفاکس از روز 22 فوریه شروع به کار می‌کند. همچنین مسئولان در نظر دارند کلینیک‌هایی را در داروخانه‌ها تعبیه کنند. کسانی که در صف اولویت تزریق واکسن هستند، از طرف استان نامه‌ای می‌گیرند تا مطلع شوند چگونه باید وقت تزریق واکسن دریافت کنند.

1024px Flag of Newfoundland and Labrador.svg

نیوفاندلند و لابرادور

این منطقه در مرحله اول واکسیناسیون قرار دارد. دُزهای اولیه به سالمندان، کارکنان بخش بهداشت که با بیماران مبتلا به کووید-19 تماس مستقیم دارند، افراد بالای 85 سال و کسانی که در مناطق دوردست یا جوامع منزوی زندگی می‌کنند اختصاص یافته است. گروه بعدی که در اولویت قرار دارند ولی در مرحله اول واکسیناسیون قرار نمی‌گیرند، ساکنان و کارکنان خانه‌های سالمندان و مراکز توان‌بخشی هستند. سازمان بهداشت استان می‌گوید جزئیات درباره مراحل آتی واکسیناسیون متعاقباً اعلام خواهد شد.

1280px Flag of Yukon.svg

یوکان

گروه‌هایی که در اولویت هستند اولین دُزهای واکسن و در برخی از موارد دومین دُز را نیز دریافت کرده‌اند. کارکنان بخش بهداشت و ساکنان و کارکنان خانه‌های سالمندان از روز 19 فوریه دُز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند. اشخاصی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و افراد بالای 65 سال از روز 22 فوریه دُز دوم واکسن را دریافت می‌کنند. در طول هفته‌های گذشته هر گروهی که خارج از وایت‌هورس بودند توسط کلینیک‌های سیار واکسن معاینه شدند و تمام افراد بالای 18 سال دُز اول را زدند. کلینیکی در روز اول مارس در وایت‌هورس افتتاح می‌شود که کار واکسیناسیون 800 نفر در روز برای دُزهای اول و دوم را انجام خواهد داد. تمام افراد بالای 18 سال برای دریافت دُز اول نوبت گرفته‌اند.

1024px Flag of the Northwest Territories.svg

منطقه نورث‌وست

تمام کسانی که در بخش‌های مراقبت از سالمندان و ناتوانان زندگی می‌کنند دُز اول و دوم را دریافت کردند. استراتژی تزریق واکسن در این منطقه این است که در ماه مارس عموم مردم واکسینه شوند. بر اساس این استراتژی، دُزهای کافی برای 75 درصد از شهروندان بالای 18 سال واجد شرایط تا پایان ماه مارس تزریق خواهد شد. گفته می‌شود تخصیص اولیه سخاوتمندانه واکسن از سوی دولت فدرال برای مناطقی که ظرفیت درمانی محدودی دارند و جوامع دورافتاده به رسمیت شناخته شده است.

انتظار می‌رود افرادی که در مناطق بزرگ‌تر زندگی می‌کنند بتوانند برای ثبت‌نام واکسن به صورت آنلاین یا تلفنی اقدام کنند و جوامع کوچک‌تر از طریق کلینیک‌های مختص واکسیناسیون از روز و محل تزریق واکسن آگاهی پیدا می‌کنند و از آنها خواسته می‌شود تا در آن محل حاضر شوند. کلینیک‌های سیار واکسن نیز به 33 منطقه سفر می‌کنند تا به کارکنان درمانی در بخش‌های محلی کمک کنند.

1024px Flag of Nunavut.svg

نوناوت

مسئولان نوناوت می‌گویند انتظار دارند 75 درصد از جمعیت بالای 18 سال این منطقه تا آخر ماه مارس واکسینه شوند. در این منطقه فقط از واکسن مدرنا استفاده می‌کنند و کلینیک‌های مختص تزریق واکسن همزمان در 2 یا سه منطقه فعالیت می‌کنند. هفت منطقه نیز از اوایل هفته آینده دُز اول واکسن را دریافت خواهند کرد. واکسیناسیون در ایکالویت تنها با قرار قبلی انجام می‌شود و برای افراد بالای 60 سال، کسانی که در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند، کارکنان خط مقدم مبارزه با کرونا، کارکنان خط هوایی مدیواک، ساکنان و کارکنان خانه‌های سلامت و مرکز سلامت روان ایکالویت و کارکنان دارالتادیب در اولویت قرار گرفتند.

پیش‌بینی می‌شود مرحله بعدی واکسیناسیون در ایکالویت در ماه مارس انجام شود. نوناوت از طریق برنامه‌های تلویزیونی، رسانه‌های اجتماعی، رادیو و وب‌سایت رسمی دولت، اطلاعات مربوط به کووید-19 را در اختیار مردم قرار می‌دهد. محل کلینیک‌ها، زمان تزریق واکسن و اطلاعات تماس در سایت وجود دارد.

عضو کانال تگرام مهاجر تی وی شوید.
کانال یوتیوب تلویزیون مهاجر را دنبال نمایید.
کانال اینستاگرام آسانترین راه ارتباط

چطور بود؟ ستاره بدین.
[کل: 3 میانگین: 5]

ادمین مهاجر

تلویزیون مهاجر در سال ۱۳۹۸ در شهر ونکوور کانادا تاسیس شد. هدف اصلی تلویزیون مهاجر که یک رسانه مشتمل بر ۸ بخش مختلف است٬ انتقال اطلاعات صحیح به مهاجران فارسی زبان و علاقمندان مهاجرت٬ فارغ از هر جهت گیری مذهبی و سیاسی می باشد. در تلاشیم مهاجرت را توام با آگاهی و راه موفقیت را برای مهاجران هموار سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا