خواندنی ها

چگونه برای کار و شغل خود علاقه و انگیزه ایجاد کنیم؟

یکی از توصیه‌هایی که ممکن است هنگام کار پیدا کردن بشنوید این است که ” به دنبال علاقه خود بروید”.شغل، ایده ها و یا پروژه ‌هایی که در شما حس رضایت ایجاد کند و به شما انگیزه و اشتیاق بدهد، می‌تواند شما را به سمت مشاغلی سوق بدهد که از انجام آن لذت برده و در آن شغل موفق شوید.

درحالیکه این حرف و ایده ساده به نظر می‌رسد اما تعریف آن و پیروی از آنچه که به آن علاقه دارید دشوار است. به گزارش تلویزیون مهاجر به نقل از indeed، پیدا کردن و ایجاد علاقه و اشتیاق ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد و شاید در تمام طول عمر خود به دنبال آن باشید.

برای آنکه متوجه شوید که کدام عوامل، موارد و موضوعات  شما را به شوق می‌آورد و هیجان زده می‌کند، تامل درونی و توجه لازم است.اگرچه ایده‌ها وانگیزه‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، در این مقاله به بررسی راهکارهایی می‌پردازیم که می‌توانید علاقه و اشتیاق را وارد زندگی و حرفه کاری خود کنید.

job3

چرا داشتن اشتیاق وعلاقه ارزشمند است؟

در نظرسنجی سایت Indeed کارفرمایان معتقد بودند که عدم اشتیاق وعلاقه افراد برای انجام کارباعث می‌شود که عملکرد خوبی نداشته باشند. همین نظر سنجی نشان داد که 76% از کافرمایان معتقدند که نمی‌توان اشتیاق و انگیزه را به افراد یاد داد و آن را آموخت.مهم است که هنگام فکرکردن به شغل مورد نظر خود علاقه و اشتیاق به آن کار را مد نظر داشته باشید و به آن توجه کنید.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند که در اوقات فراغت خود و بیرون از محیط کارعلایق خود را دنبال کنند در حالیکه برخی دیگر ترجیح می‌دهندزندگی کاری خود را وقف علایق خودشان کنند. انتخاب شما به علایق شما بستگی خواهد داشت. یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که امروزه فارغ التحصیلان دانشگاهعلاقه و اشتیاق به انجام کار را نسبت به میزان دریافت حقوق در اولویت قرار می‌دهند.

هنگامی که  برای انجام دادن کاری اشتیاق، علاقه و انگیزه داشته باشید، طاقت فرسایی کار کمتر می‌شود و می‌تواند بیشتر در شما حس رضایت ایجاد کند. اگر به دنبال کار هستید و یا مشغول به کاری هستید که باعث شادی شما نمی‌شود و یا حتی به دنبال تغییر مسیر شغلی خود هستید به یاد داشته باشید که هیچ وقت خیلی دیر یا خیلی زود نیست که به دنبال علایق خود بروید.

j

چگونه علاقه شغلی خود را پیدا کنید؟

بهترین روش برای شناخت علاقه خود، توجه است. توجه به موضوعات و فعالیت‌های مختلفی که باعث هیجان، رضایت و علاقه‌مندی شما شود. بیایید نگاهی دقیق‌تر به آنچه در زندگی روزمره باید به دنبال آن باشید که باعث ایجاد اشتیاق شود بیاندازیم.

  1. به دنبال بهترین و هیجان انگیزترین اتقاق در طول روز خود باشید.
  2. توجه کنید که وقت و پول خود را صرف چه چیزهایی می‌کنید.
  3. به مباحثی که به آن‌ها علاقه دارید و دوست دارید آن‌ها را آموزش دهید،توجه کنید و یا در مورد آن با دیگران صحبت کنید.
  4. به نقاط قوت خود فکر کنید.
  5. جزییات را بررسی کنید.
  6. مسیرهای شغلی را به دقت بررسی کنید.
  1. به دنبال بهترین و هیجان انگیزترین اتفاق در طول روز خود باشید.

ممکن است روزخاصی از هفته یا ساعتی از روز باشد که به دلایلی منتظر آن هستید.یک جلسه کاری، قرار ملاقات و یا زمان خاصی باشد که شما وقت خود را به آن اختصاص داده‌اید و شاید اتفاقی خاص و ناگهانی منجر به بهترین اتفاق روز شما شود.به موارد مهم و بی اهمیتکه می‌تواند روز شما را به بهترین شکل ممکن بسازد، توجه کنید.

بسیاری از این اتفاقات هیجان انگیز ممکن است درحین کارکردن و در محیط کاری شما و یا خارج از محیط کاری در زمان خلوت با خود و گذراندن وقت با دوستان و خانواده‌تان اتفاق بیفتد. به یاد داشته باشید که بهترین اتفاقات در کجا و در ارتباط با چه کسانی روی داده است. دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند که دریابید که شورو اشتیاق شما در محیط کاری برانگیخته می‌شود یا در قسمت‌های مختلف زندگی.

  1. توجه کنید وقت و پول خود را صرف چه چیزهایی می‌کنید.

افراد تمایل دارند که روی مواردی متمرکز شوند که برای آن‌ها مفید و معنی‌دار است از جمله زمان و پول. به صورت حساب کارت اعتباری یا گزارشات بانکی خود نگاه کنید و ببینید که آیا موضوعی وجود دارد یا خیر. به عناوین کتاب‌ها، مجلات، فیلم‌هاو پادکست‌هایی که استفاده می‌کنید، نگاه کنید. به یاد داشته باشید که چگونه اوقات فراغت خود را گذراندید و انجام چه فعالیت‌هایی برای شما شادی به ارمغان آورده است و باعث احساس رضایت و خشنودی در شما شده است. در نهایت به ژانرها، فعالیت‌ها و موضوعاتی که با سرگرمی و علایق شما مشترک است بیشتر توجه کنید.

  1. به مباحثی که به آن‌ها علاقه دارید و دوست دارید آن‌ها را آموزش دهید،توجه کنید و یا در مورد آن با دیگران صحبت کنید.

به تعاملات خود با دیگران توجه کنید. از چه نوع مکالمه‌ای بیشتر لذت می‌برید؟ آیا هنگام صحبت در مورد یک موضوع خاص خودتان را پویا، سرزنده، پرحرارت و پر اشتیاق می‌یابید؟اگر موضوعات یا مواردی وجود دارد که تمایل دارید به دیگران اموزش دهید، این امر می‌تواند برای شناخت علایق و ایجاد اشتیاق در شما سودمند باشد.

  1. به نقاط قوت خود فکر کنید.

شناخت مهارت‌های نرم و سخت خودتان نشان می‌دهد که شما زمان و منابع کافی جهت ارتقا و بهبود استعداد و مهارت‌های خود صرف کرده‌اید. اگر شما دارای مهارتی ذاتی هستید این به شما اعتماد به نفس می‌دهد و هنگامی که کاری را به طور کامل به پایان برسانید اشتیاق شما بیشتر شده و با انگیزه تر خواهید شد.

job2

  1. جزییات را بررسی کنید.

ممکن است به این نتیجه برسید که نقطه عطف زندگی شما در داوطلب شدن به عنوان یک معلم در کلاس‌های شبانه بزرگسالان است. از خودتان بپرسید ” چه عواملی باعث خوشحالی من می‌شود؟” شاید برخی جوابهای شما از قرار زیر باشد:

  • تدریس کردن
  • گذراندن زمان در مورد موضوع خاص
  • رهبر بودن
  • کمک به دیگران

بررسی عمیق این عوامل زمانبر است، اما به شما کمک می‌کند تا بفهمید که چه عواملی به شما انگیزه می‌دهد. انجام این کار به شما کمک می‌کند که فرصت‌های شغلی متناسب با علایق خود را پیدا کنید.

  1. مسیرهای شغلی را به دقت بررسی کنید.

هنگامیکه حوزه علایق خود را پیدا کردید زمان آن رسیده است که وقت خود را صرف کاوش در مشاغل مختلف کنید. می‌توانید با مرور عناوین شغلی شروع کنید و حتی فرصت‌های شغلی را در سایت کاریابیIndeed مشاهده کنید.

خواندن توضیحات شغلی به شما در انتخابشغل مورد نظر خود کمک می‌کند. خواندن توضیحات وظایف و یا مسئولیت‌های کاری به شما در جستجوی شغل‌های دیگر یا حتی مشاغل بهتر کمک می‌کند.

درمورد حوزه علایق خود و آنچه که باعث انگیزه شما می‌شود با مدیر یا کارفرمای خود صحبت کنید. اگر محل کار خود را دوست دارید اما انگیزه ندارید، با مدیر خود صحبت کنید چرا که ممکن است سمتیدیگر برای شما وجود داشته باشد که مطابق با علاقه شما باشد. اگر در شغلی که هستید انگیزه ندارید از آموخته‌های خود استفاده کنید و به دنبال شغلی دیگر باشید. به طور مثال، اگر علاقه دارید که زمان خود را در خانه به همراه خانواده سپری کنید می‌توانید به دنبال مشاغلی باشید که این خواسته شما را فراهم می‌کنند و اجازه کار درخانه را به شما می‌دهند.

داشتن اشتیاق و انگیزه می‌تواند به شما کمک کند که تعیین کنید برای زندگی خود به چه مقدار حقوق، مزایا نیاز دارید. شناخت عواملی که باعث ایجاد حس رضایتمندی، هیجان، انگیزه در شما می‌شود کلید اصلی یافتن اشتیاق است.

 

عضو کانال تگرام مهاجر تی وی شوید.
کانال یوتیوب تلویزیون مهاجر را دنبال نمایید.
کانال اینستاگرام آسانترین راه ارتباط

چطور بود؟ ستاره بدین.
[کل: 3 میانگین: 4.7]

ادمین مهاجر

تلویزیون مهاجر در سال ۱۳۹۸ در شهر ونکوور کانادا تاسیس شد. هدف اصلی تلویزیون مهاجر که یک رسانه مشتمل بر ۸ بخش مختلف است٬ انتقال اطلاعات صحیح به مهاجران فارسی زبان و علاقمندان مهاجرت٬ فارغ از هر جهت گیری مذهبی و سیاسی می باشد. در تلاشیم مهاجرت را توام با آگاهی و راه موفقیت را برای مهاجران هموار سازیم.

‫2 نظر از خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا